W minionym tygodniu, gracze otrzymali od Rockstar Games drugą zapowiedź wideo nadchodzącej gry Red Dead Redemption II.
Każda premiera nowej zapowiedzi wideo to niemal zawsze szansa dla graczy na uzyskanie nowych, bardziej szczegółowych informacji, które mogą zostać wydobyte dzięki analizie poszczególnych klatek klipu wideo.
Nie inaczej jest tym razem, gdyż elementy przedstawione w krótkim klipie ukazują nieznane dotąd fakty dotyczące gry, a nawet potwierdzają wiarygodność niektórych danych, które wyciekły przed premierą zapowiedzi – na przykład wygląd mapy gry (na klatkach zapowiedzi wideo pojawiają się napisy oznaczające nazwy niektórych miejsc przedstawionych na mapie pochodzącej z wycieku).
Mimo upływu ponad tygodnia od momentu premiery drugiej zapowiedzi wideo, serdecznie zapraszam do zapoznania się z artykułem, gdyż jest on szczegółowym podsumowaniem wszystkich ważnych informacji oraz najbardziej interesujących spekulacji graczy z zagranicznych społeczności oraz for dyskusyjnych (GTAForums), które pojawiały się od tamtego czasu.
UWAGA! Artykuł jest bardzo obszerny i zawiera dużo ilustracji w wysokich rozdzielczościach, dlatego po otwarciu, przeglądarka internetowa może się na chwilę „zawiesić” lub wolniej ładować (zależnie od prędkości połączenia internetowego).
Analiza drugiej zapowiedzi wideo
28 września o godzinie 17:00, Rockstar Games opublikowało drugą zapowiedź wideo Red Dead Redemption II. W zapowiedzi przedstawione są dynamiczne momenty gry, postacie i co najważniejsze dla koneserów wizualnego aspektu serii Red Dead Redemption – fauna i flora oraz przepiękne krajobrazy.
Zmiana wyglądu logo gry
Pierwszą rzeczą, która przykuwa uwagę każdego gracza jest zmiana wyglądu logo gry. Rockstar Games zdecydowało się na zmianę systemu zapisywania cyfry „2” w tytule. Numer kolejnej części Red Dead Redemption jest teraz zapisywany z wykorzystaniem rzymskiego systemu zapisu. Wcześniej (przed premierą drugiej zapowiedzi wideo), wszystkie grafiki promocyjne oraz pierwsza zapowiedź wideo przedstawiały cyfrę tytułu w zapisie arabskim.
Red Dead Redemption II jako prezentacja możliwości konsol obecnej generacji
Dyrektor Sony Interactive Entertainment America oraz redaktor oficjalnego bloga PlayStation – Sid Shuman, poinformował w jednym z artykułów, iż obraz w klipie wideo został przechwycony prosto z gry Red Dead Redemption II, uruchomionej na konsoli PlayStation 4.
Po pierwszym spojrzeniu na warstwę graficzną gry ukazaną w zapowiedzi, można potwierdzić praktycznie nieskończony potencjał Rockstar Games jako firmy tworzącej gry wideo. Porównując Red Dead Redemption II do gier będących w produkcji krócej, które zostaną wydane na konsole nowszej generacji (PlayStation 4 Pro oraz Xbox One X), można mówić o olbrzymim potencjale Rockstar Games. Gra renderowana na konsoli PlayStation 4 wygląda lepiej od gry renderowanej na nowszej i zdecydowanie mocniejszej sprzętowo konsoli Xbox One X.
Rockstar Games ma do wykorzystania jedynie moc 1.84 teraflopów, w porównaniu z mocą obliczeniową 6 teraflopów drzemiącej w konsoli Xbox One X. Nie bez powodu wielu graczy stwierdza, że 1.84 teraflopów w rękach Rockstar Games potrafi zapewnić lepsze wrażenia wideo niż moc 6 teraflopów wykorzystana mniej umiejętnie przez Ubisoft.
Poniżej możecie zobaczyć porównawcze zrzuty ekranu z obu gier, których wygląd jest jednak wciąż modyfikowany i dopracowywany przez programistów więc oprawa graficzna z pewnością zmieni się do czasu ich premiery.
Przedstawiany w zapowiedzi świat gry nie jest pre-renderowany, a renderowany w czasie rzeczywistym. Shuman potwierdza również, że posiadacze konsoli PlayStation 4 mogą jako pierwsi oczekiwać specjalnych premii w Red Dead Redemption II, w postaci dostępu do wybranej zawartości online gry. Autor artykułu zapewnia – informacje na ten temat otrzymamy w kolejnych miesiącach.
Można zatem potwierdzić, że owoce partnerstwa firmy wydającej gry Rockstar Games (Take-Two Interactive) i firmy Sony, o którym informowałem w czerwcu tego roku, są wyraźnie widoczne. Red Dead Redemption II zostało pokazane po raz pierwszy z wykorzystaniem konsoli Sony, a jej posiadacze będą mogli jako pierwsi cieszyć się z ekskluzywnych dodatków trybu online gry.
Odświeżona wersja Red Dead Redemption II
Wielką niewiadomą pozostaje jednak kwestia wydania Red Dead Redemption II na konsole nowej generacji: PlayStation 4 Pro oraz Xbox One X. Brakuje oficjalnych informacji na ten temat, aczkolwiek istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeśli gra osiągnie sukces chociażby w najmniejszym stopniu porównywalny z sukcesem Grand Theft Auto V, zostaną wydane również wersje dla nowych konsol. Tak jak w przypadku reedycji GTA V, zaletą tychże wersji byłaby rozgrywka w wyższej rozdzielczości (4K – 3840×2160 pikseli), liczne ulepszenia graficzne (np. tekstury w wyższej rozdzielczości), czy całkowicie odnowiony i przeprojektowany interfejs graficzny gry. Analizując strategię wydawniczą Rockstar Games odnośnie Grand Theft Auto V, premiera reedycji nie jest wykluczona.
Są to tylko przypuszczenia, lecz jeśli tryb wieloosobowy Red Dead Redemption II (nazwany najprawdopodobniej Red Dead Online) osiągnąłby sukces bliski GTA Online, wtedy Rockstar Games może być przychylne wprowadzeniu podobnej strategii wydawniczej jak w przypadku Grand Theft Auto V. Bowiem, bez wątpienia, najbardziej interesującą wiadomością dla wielu fanów Red Dead Redemption byłaby zapowiedź premiery gry w wersji dla komputerów osobistych. Być może Rockstar Games zaprezentuje wersje dla komputerów osobistych np. rok po premierze wersji Red Dead Redemption II przeznaczonych dla konsol.
Postacie
W zapowiedzi wideo, Rockstar Games zaprezentowało wiele nieznanych dotąd elementów gry Red Dead Redemption II. Jednym z elementów są postacie – zarówno te grywalne jak i niegrywalne. W klipie występuje wiele bohaterów, jednak nie wszystkich można zidentyfikować lub powiązać z pierwszą częścią gry. Fanów starszej gry ucieszy fakt iż, jak wynika z zapowiedzi wideo, w drugiej części wiele postaci wystąpi ponownie. Te które udało się zidentyfikować wyglądają na młodsze niż w pierwszej części, co może sugerować, że Red Dead Redemption II jest prequelem.
Protagonistą jest Arthur Morgan, należący do gangu Dutcha Van der Linde. Społeczność zagranicznego forum GTAForums, spekuluje, że w rolę Morgana wcielił się aktor Roger Clark. Sugeruje to przede wszystkim uderzające podobieństwo Clarka do bohatera gry.
Kolejną postacią jest Dutch Van der Linde, który wystąpił już w pierwszej części Red Dead Redemption. Można spekulować, iż Dutch posiada gang, którego członkiem jest właśnie protagonista. Dutch wygląda na zauważalnie młodszego niż w pierwszej części. To jeden z najtwardszych dowodów na to, że gra jest prequelem.
Co ciekawe – jeden z pierwszych oficjalnie wydanych zrzutów ekranu przedstawiał dłoń Dutcha, trzymającego pistolet. Można to stwierdzić po analizie jego dłoni ukazanych w drugiej zapowiedzi wideo. Na obu obrazach dłonie mają takie same pierścienie (na zrzucie ekranu sprzed wydania drugiej zapowiedzi wideo widoczny jest sygnet z literą D – jak Dutch).
Postaciami, które można połowicznie zidentyfikować są: Abigail Marston, John Marston, Bill Williamson, jednak w tym wypadku próbę analizy tych postaci należy potraktować jedynie jako domysły.
W jednym z kadrów zapowiedzi wideo widoczne są trzy postacie oddalające się od eksplozji. Dwie z nich to najprawdopodobniej bohaterowie, którzy powrócą w drugiej części gry.
W klipie wideo ukazana jest również przedstawicielka płci pięknej: młoda blondynka z pięknym warkoczem. Mówi się, że jest to Abigail Marston, która wystąpiła już w pierwszej części gry. Trudno jest jednak przyjąć tę spekulację za aksjomat, gdyż ma teraz inny kolor włosów.
W drugiej zapowiedzi przedstawione są również postacie, których praktycznie nie można w żaden sposób zidentyfikować: jednym z członków gangu Van der Linde będzie najprawdopodobniej czarnoskóry mężczyzna, który w zapowiedzi wideo prowadzi dialog z Arthurem Morganem. Niestety, póki co niemożliwa jest jego pełna identyfikacja.
Inspiracja filmem
Niektóre z kadrów zapowiedzi wideo są bardzo podobne do tych z filmu pod tytułem „Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda” („The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford”). Rockstar Games najwyraźniej inspirowało się nieco filmem podczas tworzenia zapowiedzi. Ogromna liczba nawiązań do filmów to właśnie jeden z największych smaczków gier Rockstar Games.
Zwierzęta
Druga zapowiedź wideo, oprócz bardzo rozbudowanej flory, przedstawia również wiele gatunków zwierząt: aligatory, dziki, niedźwiedzie i oczywiście wiele ras koni. Niektóre zwierzęta atakują się nawzajem, zgodnie z prawami natury, dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Wysoki poziom jej zaawansowania pozwala na wierne odtworzenie działania świata zwierząt i odwzorowanie ich standardowych zachowań w jak najlepszy sposób. Konie szurające kopytami podczas postoju, konie wiercące się podczas bycia chwytanymi na lasso, wszechobecne ptactwo, aligator pożerający dzika, czy atakujące niedźwiedzie szare to stałe elementy przyrody ukazanej w grze.
Przywiązanie do detali
Od momentu premiery pierwszej zapowiedzi wideo, większość klipów przedstawiających grę ukazuje ogromną dbałość Rockstar Games o detale. Przywiązanie firmy do detali pozwala na jeszcze wierniejsze oddanie klimatu „żyjącego” świata.
Druga zapowiedź wideo to tylko kolejny dowód na to, że dla Rockstar Games nie ma kompromisów – oprócz pięknej oprawy audiowizualnej, gracze mogą podziwiać niesamowitą szczegółowość świata gry: trawa uginająca się pod ciężarem kopyt konia, ciecze ściekające z łyżek, błoto spadające z kół, fragmenty ziemi odpadające z kopyt koni, opadająca ślina konia, pryskające cząstki wody, czy wreszcie cienie eksplozji.
Na uwagę zasługuje też znakomicie odwzorowane detale twarzy każdego z bohaterów. W zapowiedzi wideo widoczne są nawet najmniejsze zmarszczki a mimika postaci jest bardzo rozbudowa. Przykład? Postać przymruża jedno oko przy oddawaniu strzałów z broni palnej.
Porównując oprawę wizualną Grand Theft Auto V wersji przedstawionej na zapowiedziach wideo oraz wersji finalnej, możemy być niemal pewni, że Rockstar Games nie uwydatnia w swoich grach wyżej opisywanych cech jedynie na potrzeby zapowiedzi i reklamy. Wygląd większości finalnych wersji gier firmy praktycznie w ogóle nie odbiega od tego ukazanego w zapowiedziach.
Śnieg, nowe animacje, techniki renderowania i artefakty silnika gry
Rockstar Games w swoich grach od zawsze intensywnie wykorzystywało przeróżne efekty pogodowe, dzięki czemu mogło uwydatnić specyficzny klimat danego miejsca lub podkreślić nastrój scen prezentowanych w misjach. Jednakże moim zdaniem, które najprawdopodobniej podzieli wielu graczy, rzadko mieliśmy okazję zobaczyć w grach tej firmy prawdziwy śnieg.
Pierwszą, poważną implementację śniegu można było zauważyć dopiero w Grand Theft Auto V – w dodatku tylko podczas scen wprowadzających. Owszem, istnieje kod na włączenie opadów śniegu w GTA V, lecz nie pokrywa on powierzchni obiektów świata gry jak w pierwszych scenach początkowych misji.
Red Dead Redemption II to kolejna szansa na postawienie kolejnego kroku naprzód w dziedzinie zaawansowanych efektów pogodowych w grach z otwartym światem. Druga zapowiedź ukazuje bowiem piękne efekty pogodowe, z których najważniejszy jest śnieg. Podstawowe elementy śnieżnego krajobrazu są dość szczegółowo odwzorowane: drzewa przykryte grubym, białym puchem (przy czym nie jest to jedynie tekstura drzewa), zaspy śnieżne, na których odbijają się ślady końskich kopyt, czy prószące spod kopyt cząsteczki śniegu. Wszystkie te graficzne detale, wraz ze wspaniałą oprawą dźwiękową stworzą niepowtarzalny, zimowy klimat.
Kolejną rzeczą uzupełniającą niesamowity klimat drugiej zapowiedzi wideo są nowe animacje chmur na niebie. Chmury nie są już statyczną teksturą, są w
pełni dynamiczne i potęgują wrażenie realizmu nieba.
Eksperci z Digital Foundry przedstawili jednak w swoim opracowaniu wideo pewne problemy związane z renderowaniem szczegółowych obiektów. Sposób w jaki są one wyświetlane na ekranie powoduje powstawanie artefaktów na brzegach. Artefakty znane już graczom z gry Grand Theft Auto V, są szczególnie widoczne na obiektach takich jak włosy postaci, czy wysuszone drzewa.
Pozytywnym aspektem silnika RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) są praktyczne dla programistów techniki renderowania. Rocktar Games ponownie sięgnęło po rozwiązania znane z Grand Theft Auto V i zdecydowało się użyć ich do renderowania linii energetycznych, ażeby były one jeszcze gładsze.
Częściowe potwierdzenie wycieku mapy
W kwietniu 2016 roku, na długo przed udostępnieniem drugiej zapowiedzi wideo i premierą samej gry, w sieci została opublikowana mapa świata Red Dead Redemption II. Większość użytkowników zdecydowało jednak, że przeciek informacji jest jak najbardziej fałszywy.
Pojawienie się drugiej zapowiedzi wideo gry zmieniło nieco opinie graczy o autentyczności przecieku mapy. W niektórych scenach występują napisy zawierające cząstki nazw miejsc opisanych na mapie pochodzącej z przecieku informacji. Ponadto, niektórzy gracze potrafili zidentyfikować miejsca prezentowane w scenach zapowiedzi i oznaczyć je na mapie z przecieku – wysoce zaangażowana społeczność GTAForums odpowiednio je oznaczyła.
Podsumowanie
Druga zapowiedź Red Dead Redemption II trwa jedynie 1 minutę i 29 sekund. Krótki zlepek dynamicznych scen to nie tylko całkowicie nowe spojrzenie na grę, lecz także swoiste potwierdzenie autentyczności niektórych informacji, publikowanych w internecie na długo przed premierą drugiego zwiastuna.
Miejmy jednak nadzieję, że Rockstar Games nie pozostawi podekscytowanych graczy na długo i wkrótce opublikuje kolejne materiały przedstawiające większą część gry zamiast krótkich urywków. Należy jednak przyznać, że często lepszą wiadomością dla graczy jest prezentacja zapowiedzi wideo, niż artykułu w formie tekstu na stronie internetowej. Sprytna i bardzo inteligentna część potrafi bowiem wydobyć z klipu wideo znacznie więcej nowych informacji.
Drodzy Czytelnicy, mam nadzieję, że dotrwaliście do końca tego szczegółowego podsumowania informacji, wzbogaconego o analizę drugiej zapowiedzi wideo. Jeśli chcielibyście aby na Świat Grand Theft Auto pojawiało się więcej artykułów tego rodzaju, wyraźcie swoją opinię w komentarzu.
Źródło: PlayStation.Blog, GTAForums (1), GTAForums (2), GTAForums (3), GTAForums (4), GTAForums (5), Digital Foundry