Piętnasta rocznica premiery Grand Theft Auto III

23 października, 2016 -17:14:43-


Wczorajszej soboty minęło dokładnie 15 lat od wydania pierwszej gry z serii Grand Theft Auto, której główna część oprawy graficznej była zaprojektowana w trójwymiarze.

Grand Theft Auto III, zaprezentowane 22 października 2001 roku (wersja europejska – 26 października) w wersji dla konsoli PlayStation 2, było na swoje czasy niewiarygodnie nowatorskim pomysłem.

Pionierska mechanika otwartego świata gry oraz jej elementy zaprojektowane przez Rockstar Games, stały się niedoścignionym wzorem projektowania gier typu sandbox.

"Na lewo oraz pośrodku: Edycja wydana z okazji 10. rocznicy i oryginalna okładka wersji europejskiej, pierwotnie (przed wydarzeniami 11 września 2001) planowana jako okładka dla wersji północnoamerykańskiej. Na prawo:  jedna z wielu wczesnych prób projektowania okładki przy użyciu kawałków pochodzących kompozycji końcowej."

„Na lewo oraz pośrodku: Edycja wydana z okazji 10. rocznicy i oryginalna okładka wersji europejskiej, pierwotnie (przed wydarzeniami 11 września 2001) planowana jako okładka dla wersji północnoamerykańskiej. Na prawo: jedna z wielu wczesnych prób projektowania okładki przy użyciu kawałków pochodzących kompozycji końcowej.”

Wydanie pierwszej gry tej serii z trójwymiarową grafiką zapoczątkowało ogromny wzrost popularności całej marki Grand Theft Auto. Paradoksalnie, do osiągnięcia wielkiego sukcesu przyczyniły się również liczne kontrowersje związane z przemocą zawartą w grze (słynne pozwy kierowane przez jednego z prawników – Jacka Thompsona).

Dokładnie 6.5 miesiąca później, Rockstar Games wydało wersję gry dla komputerów osobistych. Mimo kilku problemów związanych ze sterowaniem oraz spadkami ilości klatek na sekundę, gra została bardzo pozytywnie przyjęta przez graczy, dzięki czemu na stałe zapisała się w kartach historii przemysłu gier wideo.

Proces odświeżania i upamiętniania gry

11 kwietnia 2003 roku to data wydania podrasowanej przez studio Rockstar Vienna wersji gry dla pierwszej wersji konsoli Xbox. Refleksy na pojazdach oraz trójwymiarowe felgi kół, tekstury wysokiej rozdzielczości oraz inne szczegóły oprawy graficznej oraz dźwiękowej, sprawiają, że wersja dla konsoli Xbox to technicznie chyba najnowocześniejsza dostępna wersja Grand Theft Auto III.

Dopiero 18 sierpnia 2011 roku wersja gry przeznaczona dla komputerów Macintosh miała swoją premierę. Nie różni się ona jednak niczym od oryginalnej wersji oprócz faktu, że została wydana bardzo późno.

15 grudnia 2011 roku nastąpił ogromny przełom w dziedzinie odświeżania Grand Theft Auto III – Rockstar Games wydało specjalną, mocno podrasowaną i odświeżoną wersję gry. Oprawa graficzna jest zbliżona do wersji Xbox z 2003, jednak posiada kilka dodatkowych usprawnień w postaci nieco zmodyfikowanego oświetlenia oraz zaprojektowanego na nowo menu.

12 maja 2015 roku w sklepie PlayStation pojawiła się wersja GTA III dla konsoli PlayStation 4. Jest to oryginalna wersja gry obsługująca wysoką rozdzielczość oraz dodatkowe funkcje systemu PlayStation.

Podsumowanie

Grand Theft Auto III to jedno z najważniejszych dziedzictw w historii DMA Design Ltd. (stworzone na długo przed transformacją studia w Rockstar North), które powstawało w istotnym dla firmy okresie połączenia z Rockstar Games – oddziałem Take-Two Interactive.

W 2001 roku nikt nie był do końca świadom tego jak ważną częścią historii tej firmy oraz wyznacznikiem kierunku projektowania nowych gier wideo (w szczególności tych z gatunku sandbox) będzie nowy tytuł, zaprojektowany w trójwymiarze po wydaniu niepozornego GTA2 w 1999 roku.

Miejmy nadzieję, że Rockstar Games nie przestanie zaskakiwać graczy i kontynuuje produkcję kolejnych części potężnej serii Grand Theft Auto, a doświadczenia zaczerpnięte podczas produkcji Red Dead Redemption 2 zostaną wykorzystane podczas projektowania nowego, otwartego świata, który ponownie będzie wyznaczać standardy na rynku gier wideo.

 
Wszystkie terminy premier zawarte w artykule dotyczą Stanów Zjednoczonych (daty premier w Europie oraz Polsce nieznacznie się różnią).
 
Źródło: własne, Rockstar Newswire, GameFAQs



Napisz, co sądzisz.

Zaloguj się, jeśli chcesz zostawić komentarz.