Historia skrócenia czasu ładowania GTA Online: rewolucyjna aktualizacja Grand Theft Auto V w wersji 1.53

18 marca, 2021 -18:27:23-

GTA V
28 lutego o godzinie 15:00, internauta o nicku t0st (w serwisie GitHub, znany również jako tostercx), zajmujący się głównie zagadnieniem inżynierii wstecznej oprogramowania, postanowił opublikować artykuł szczegółowo opisujący jego własne próby skrócenia czasów ładowania Grand Theft Auto Online.

„GTA Online. Znane ze swoich długich czasów ładowania. Po ponownym uruchomieniu gry w celu ukończenia niektórych nowszych napadów, byłem w szoku, gdy odkryłem, że wciąż ładuje się tak wolno jak 7 lat temu, w dniu premiery.

To był czas. Czas, by dotrzeć do sedna sprawy.”

~t0st

Większość graczy GTA Online zna z pewnością problem długiego czasu oczekiwania na dołączenie do gry i wielu z nich od lat spekulowało na ten temat, obarczając za wszystko fakt oparcia trybu sieciowego na tzw. architekturze peer-to-peer (klient-klient), a nie sam jego kod. Tak było jeszcze do momentu opublikowania rozważań użytkownika tostercx oraz sugestii wprowadzenia stosownych zmian. Użytkownik dowiódł swojej olbrzymiej determinacji i drastycznie skrócił czas ładowania GTA Online na swojej już nieco leciwej konfiguracji komputera.

Poprzez wprowadzenie modyfikacji kodu GTA Online, a dokładniej poprawek sposobu deduplikacji danych oraz poprawek parsera JSON, tostercx skrócił czas ładowania trybu sieciowego bez modyfikowania konfiguracji swojego komputera o 69.4%, co dla wszystkich graczy GTA Online wprowadziło nie lada rewolucję, która z pewnością wpłynie na zwiększenie

Dane przedstawione przez tostercx są potwierdzeniem, że optymalizacja kodu gry powinna zawsze być świętością dla każdego producenta, bez względu na już osiągnięty sukces. Pierwotnie, na tej samej konfiguracji, GTA Online ładowało się aż około 6 minut – po zastosowaniu poprawek sposobu deduplikacji: 4 minuty i 30 sekund, natomiast po zastosowaniu wyłącznie poprawek parsera JSON: 2 minuty i 50 sekund.

Po wprowadzeniu obydwu poprawek, czas ładowania został skrócony aż do 1 minuty i 50 sekund! Uwzględniając przestarzałą konfigurację komputera należącego do użytkownika tostercx, można stwierdzić, iż mimo pozornie nieskomplikowanej istoty problemu, jest to prawdziwe błogosławieństwo dla społeczności GTA Online.

t0st wkrótce opublikował swoją modyfikację w serwisie GitHub.

To prawdopodobnie jedna z największych rewolucji w działaniu GTA Online wprowadzona ostatnimi czasy, na którą gracze czekali prawie 7 lat.

Tostercx podsumował problem w kilku prostych zdaniach, przedstawił najprostsze rozwiązanie oraz zaapelował do Rockstar Games o naprawienie problemów dotyczących procesu uruchamiania GTA Online, gdyż, według niego, prace jednego programisty nad ich wyeliminowaniem nie powinny potrwać dłużej niż dzień.

„Występuje spowolnienie jednowątkowego procesora podczas uruchamiania GTA Online. Okazuje się, że GTA zmaga się ze sparsowaniem pliku JSON o wielkości 10 MB. Sam parser JSON jest kiepsko zbudowany / naiwny i po parsowaniu, przeprowadzana procedura deduplikacji jest powolna.”

~t0st

W rezultacie, artykuł zdobył zaskakującą samego autora popularność w serwisie Hacker News. Zainteresowanie graczy było olbrzymie i wielu z nich podziękowało autorowi poprzez drobne datki.

15 marca, w poniedziałkowy wieczór, tostercx uzyskał potwierdzenie od Rockstar Games o rozpoczęciu prac nad naprawieniem błędów. Oświadczył również, że za pomoc producentowi w opracowaniu poprawek, otrzymał nagrodę pieniężną o wartości 10.000 dolarów w ramach programu poszukiwania błędów (tzw. Bug Bounty Program, uruchomiony przez Rockstar Games jeszcze w 2016 roku). Producent uczynił wyjątek, gdyż najwyższa nagroda jest przyznawana jedynie za opracowanie poprawek błędów związanych z bezpieczeństwem. Tostercx zapytał Rockstar Games o szczegóły rozwiązania problemu wybranego przez firmę, jednak nie udzielono żadnych informacji.

Jak się okazało, opracowanie łaty zajęło nieco dłużej, lecz Rockstar Games potwierdziło w oświadczeniu dla PC Gamer trafność rozwiązań proponowanych przez tostercx i poinformowało o rozpoczęciu prac nad tworzeniem aktualizacji.

„Po przeprowadzeniu dokładnego dochodzenia, możemy potwierdzić że gracz t0st, faktycznie ujawnił aspekt kodu gry związany z czasami ładowania GTA Online w wersji dla komputerów osobistych, który można było poprawić.” (…) „W wyniku tych dochodzeń, wprowadziliśmy pewne zmiany, które zostaną zaimplementowane w nadchodzącej aktualizacji gry.”

~Rockstar Games

16 marca, o godzinie 17:45:24, za pośrednictwem wpisu opublikowanego na profilu Rockstar Support w serwisie Twitter, poinformowano o udostępnieniu najnowszej aktualizacji Grand Theft Auto V w wersji 1.53. Według treści wpisu, w aktualizacji wprowadzono usprawnienia skracające czas ładowania GTA Online w wersji dla komputerów osobistych. W zależności od wersji Grand Theft Auto V, rozmiar aktualizacji znacząco się różni.

Rozmiar aktualizacji GTA V w wersjach na poszczególne platformy

Xbox One: około 1 GB

PlayStation: około 700 MB

Komputery osobiste: około 400 MB

Potwierdzenie rozwiązania problemu

Po zainstalowaniu najnowszej aktualizacji, Tostercx sam sprawdził, czy czas uruchamiania Grand Theft Auto Online został skrócony, wykorzystując do tego tę samą konfigurację komputera. Użytkownik potwierdził wprowadzenie poprawek i zmianę czasu ładowania na swoim komputerze. Ponadto, podziękował internautom za wszystkie datki oraz Rockstar Games za zainteresowanie nagłośnionym przez niego problemem, a także wysoką nagrodę pieniężną.

Czy oznacza to, że odwieczny problem długiego czasu ładowania Grand Theft Auto Online można uznać za w pełni rozwiązany? Najprawdopodobniej tak, lecz pamiętajmy, że według pewnej niepisanej zasady znanej w środowisku programistów, poprawki wprowadzone w kodzie źródłowym programu zwiększają prawdopodobieństwo powstania nowych problemów. Miejmy jednak nadzieję, że marzec nie będzie jedynym miesiącem pozytywnych dla GTA Online zmian i w kolejnych miesiącach 2021 roku, gracze nie doświadczą już tak urągających błędów w tym jednym z najpopularniejszych trybów sieciowych w historii rozrywki interaktywnej.

 
Źródło: własne (GTA Online), strona internetowa użytkownika t0st (28 lutego, 2021 -15:00-), PC Gamer (15 marca, 2021 -20:10:07-), Rockstar Support (16 marca, 2021), profil Rockstar Support w serwisie Twitter (16 marca, 2021 -17:45:24-)



Napisz, co sądzisz.

Zaloguj się, jeśli chcesz zostawić komentarz.