gta-5-official-logo

Grand Theft Auto V
Informacje

 

 
 

Ostatnia aktualizacja (zamykanie archiwum trwa): 15 sierpnia 2014

Ogólnie
Kliknij, aby powiększyć.GTA V to „bold new direction” (kompletnie nowy kierunek), jak mówił Rockstar. Zdanie to, przerażało większość graczy, ale teraz już wiemy, że nie ma powodu do strachu. Gra to klasyczne Grand Theft Auto na dobrze zoptymalizowanym silniku, ze znacznie ulepszoną grywalnością. GTA V to, względem akcji, totalne przeciwieństwo tego co działo się w nudnej i powolnie rozwijającej się fabule GTA IV.
 
Cała akcja dzieje się w „delikatnie zmutowanym” Los Santos, czyli po prostu mapie na oko dwa razy większej niż ta, którą mamy w GTA IV. Będziemy wreszcie mogli się przejechać po całej górze Mount Chiliad. Znajdzie się baza wojskowa, tereny więzienne (przerysowane przez Rockstar więzienia i budynki policji spoza Los Angeles) miejsca przy wybrzeżach, wioski i powróci możliwość nurkowania. Podwodny świat będziemy mogli zwiedzać z perspektywy pierwszej osoby. Z oficjalnych informacji wynika, że będziemy podróżować samochodem aż pół godziny, by dotrzeć z jednego końca mapy na drugi. W grze znajdą się wszystkie tereny, które występowały w San Andreas – będziemy mogli ponurkować, pojeździć traktorem po polu, polansować się swoim nowym Cheetah’em w mieście. Powróci sklep Ammu-Nation oraz wiele innych. Będzie dostępny ogrom sposobów spędzania wolnego czasu – sport itp. Odpadną ze starszych elementów jedynie randki – bardzo dobrze, uważam osobiście, iż był to bardzo nudny element, zdecydowanie nienadający się do gry akcji. Wrócą także misje poboczne z GTA IV – te z postaciami, które spotykamy na ulicy jako przypadkowe osoboy. Będa oni teraz w pełni animowani, więc nie będą stać jak kołki. Może się też zdarzyć sytuacja, że zobaczymy samochody z trupami w środku – jeśli podejdziemy bliżej, uruchomimy misję. Będzie także możliwość obrabowania wozu transportującego pieniądze z banku do banku – na mapie pojawi się ikonka tego wozu. Będziemy mogli wybrać, czy wszystkich pozabijamy, czy zaczekamy aż kierowcy z niego wyjdą. Pojawią się nowe, tajemnicze organizacje, jak IAA (inaczej Internal Affairs Agency), czy FIB (odpowiednik FBI).
 
Różnorodność misji będzie o wiele większa, misje będą bardziej dynamiczne. Będziemy zmuszeni wybierać, do tego stopnia, że zakończenia gry będą różne. Nie wiadomo, ile ich będzie, ale będą wybory ważne i ważniejsze. Podczas wykonywania niektórych misji będzie odtwarzana muzyka. Moim zdaniem to nieco średni pomysł, ale może budować w niektórych wypadkach napięcie w graczu, lecz jest to mało realistyczne. Całe szczęście, nie będziemy wykonywać wszystkich misji w trójkę. Tylko część misji będziemy wykonywać z trzema bohaterami. Będzie dostępne „koło wyboru” w rogu ekranu, jeśli zdarzy się taka misja, więc podczas misji, będziemy mogli zmieniać postacie. Poza misjami postacie będzie się wybierało za pośrednictwem mapy (każda postać ma swój piktogram) – kamera będzie przenosiła nas po wybraniu postaci, w miejsce, w którym się ona znajduje. Ciekawa alternatywa dla normalnej rozgrywki, ale nie mam pojęcia jak będzie to działało w praktyce. Na poczucie tętniącego życiem miasta, mocno wpłyną zaprogramowane postacie, które mogą rano wyjeżdżać do pracy jako np. ogrodnik – tego samego ogrodnika zobaczymy później np. jak kosi trawę w Beverly Hills na czyjejś działce. Będzie wiele kombinacji i różnych miejsc, więc sytuacje te będą w większości losowe i będą rzadziej się powtarzać.
 
„Nowy kierunek” to nic innego jak ukazanie w grze trzech bohaterów o różnych charakterach, którzy mimo różnych ich cech, potrafią razem współpracować: Trevor, Michael i Franklin.

 

 

Trevor J Philips
Pilot wojskowy. Mieszka w Blaine County. W dawnych czasach, rabował banki razem z Michaelem. Ogólnie bardzo twardy gość – bezduszny morderca. Zajmuje się handlowaniem narkotykami. Na samą myśl o nim, przypomina mi się Claude z GTA 3. Trevorowi, głosu użyczył Steven Ogg.
Michael DeSanta (Townley)
Kiedyś napadał na banki. Teraz jest w programie ochrony świadków, dzięki porozumieniu z FIB (FBI w rzeczywistości). Mieszka w willi w Rockford Hills (odpowiednik Beverly Hills). Jest żonaty z niejaką Amandą. Ma nastoletnią córkę Tracy i syna Jimmy’ego w tym samym przedziale wiekowym.
Franklin Clinton
Ma 20 lat. Nie chce naśladować przestępczych działań Michael’a i Trevor’a Sprzedaje luksusowe samochody.
Na screenshocie prowadzi samochód o modelu 9F (odpowiednik Audi R8) obok Plaży Vespucci.

 

Informacji na ten temat narazie brak, screenshoty z 20 sierpnia wyraźnie potwierdzają obecność głównego bohatera, który jest facetem koło pięćdziesiątki (z pierwszego trailera). W grze będziemy najprawdopodobniej prowadzić gangsterskie życie człowieka, który chciał kiedyś założyć rodzinę. Będziemy mieli czarnoskórych pomocników, z którymi będziemy współpracować podczas wykonywania kilku misji.

– czyli część mojej wiadomości z 20 września 2012 roku jednak się potwierdza :)
 
Patrząc na powyższe charakterystyki, mam wrażenie, że połączenie trzech czasów z poprzednich gier było pierwszym założeniem w tym „nowym kierunku”. Dobitnie pokazuje to obrazek porównujący trzech bohaterów z poprzednimi, kilka linijek wyżej.
 

Świetną wiadomością jest powrót Hydry, Cheetah’a oraz rowerów. Nacisk na podróżowanie w powietrzu jest spowodowany tym, że akcja gry będzie rozgrywała się w Los Santos (San Andreas), które tym razem jest prawdopodobnie dwa razy większe od Liberty City znajdującego się w Grand Theft Auto IV.

A oto krótkie podsumowanie dodatkowych faktów na temat Grand Theft Auto V (więcej w newsie TUTAJ):

  • rockstar chciał stworzyć otwarty, do granic możliwości, świat;
  • wybieranie bohaterów jest płynne – kamera oddala się od bohatera i przenosi nas w miejce drugiego (wszystko to w stylu google earth – kamera oddala się i przybliża do następnego z animacją, oddalając się od „mapy”);
  • w trakcie misji bohaterowie zmieniają się bez powyższej animacji (od razu);
  • każda postać jest oceniona w różnych według kryteriów (ma paski): Odporność, Celność, Siła, Umiejętność skradania się, Latanie, Prowadzenie samochodu, Mechanik, Pojemność płuc.;
  • każda postać jest znana z czego innego (już wiemy): Franklin lubi adrenalinę; Trevor ma coś w rodzaju trybu rozwałki – zadaje dwa razy mocniejsze obrażenia, otrzymuje o połowę mniejsze obrażenia i ma unikalny styl walki w ręcz; Michael ma opcję bullet time (jak w Max Payne) – spowalnianie czasu;
  • te specjalne funkcje postaci mają pasek stanu – wykorzystują się po czasie, by później powoli wracać;
  • oceny postaci z innych kategorii mogą być ulepszone, jeśli wykonamy główne i poboczne misje, aktywności i inne;
  • trevor zawsze będzie najlepszym pilotem, Franklin zawsze najlepszym kierowcą ale każdy będzie mógł ulepszyć swoje umiejętności;
  • jedna z kategorii oceny postaci to „Umiejętność skradania się”, co sugeruje, że będziemy mogli wykonać misje na wiele sposobów;
  • fizyka fal jest najlepsza jaką można było ujrzeć w grach tej generacji;
  • niektóre łodzie będą zawierały rzeczy takie jak kamizelka pierwszej pomocy, klapki, czy zestawy do nurkowania;
  • w wodzie będą małe i większe ryby – ekosystem wód;
  • pod wodą znajdziemy wiele zagadek/misji i niegrywalne postacie Los Santos też będą próbowały ich szukać;
  • GTA V jest nastawione na eksplorację – nie będzie w wodzie tabliczek wskazujących, że tam jest misja/skarb;
  • z nurkowania nie wyniesiemy wielkich zarobków, ale zawsze starczy na ulepszenia do samochodu;
  • kółko wyboru postaci zawiera cztery trójkąty z postaciami: Franklin, Trevor, Michael oraz Twoja postać trybu multiplayer;
  • tryb multiplayer będzie mniej oporny, bardziej zintegrowany z trybem pojedynczego gracza. Szybciej będziemy wchodzić i wychodzić z trybu multiplayer.;
  • Michael jest nieszczęśliwy: żona go nienawidzi, nie utrzymuje z dziećmi żadnych więzi, pije tylko whiskey i ogląda stare filmy akcji;
  • postacie poruszają się inaczej; Michael jest wolniejszy i spokojny.;
  • Rockstar mówi, że w grze jest pięć razy więcej przechodniów niż w GTA IV;
  • gra to naprawdę olbrzymi przeskok pod każdym względem, Los Angeles jest bardzo dokładnie odwzorowane;
  • bardzo dużo detali: autobusy z programami zwiedzania domów celebrytów, plakaty filmowe na ścianach, ludzie w kostiumach reklamujący teatr „Cathay”, jak również Superbohater, Strażnik Kosmosu.;
  • iFruit, telefon w grze, może być wykorzystany do zrobienia zdjęcia i przesłania go do Rockstar Social Club lub na twój ulubiony portal społecznościowy. Także nagrywanie filmów się pojawi.;
  • telefon ma aplikacje. Prócz aparatu jest internet, kontakty, portale społecznościowe, kalendarz i opcja replayu misji. Są jeszcze trzy funkcje, o których na razie nic nie wiadomo.;
  • obsesja Michaela na punkcie filmów będzie owocowała w różne sceny związane z prawdziwymi filmami. W demie, trzy postacie robią akcję rodem z filmu „Heat”.;
  • „mini napady” – czyli mniejsze rabunki przygotowują gracza do podjęcia głównych misji rabunkowych. Gracz musi zabezpieczyć pojazdy, przebrania, maski, pojazdy do ucieczki i lokacje, by zmniejszyć ryzyko zagrożenia dla ekipy rabunkowej.;
  • do wykonania misji będziesz wykorzystywał czasem najemników – od Ciebie zależy czy wybierzesz tych z mniejszymi umiejętnościami, czy tych lepszych, wszystko za odpowiednią cenę;
  • możesz wybierać pomiędzy Franklinem, Trevorem i Michael’em w cutscenkach, ręcznie w trakcie gry, lub automatycznie kiedy sztuczna inteligencja kontroluje postaciami;
  • każda postać ma pracę do wykonania – tylko od Ciebie zależy, czy pokierujesz wyborem postaci, czy zlecisz to zadanie komputerowi;
  • jeśli giniesz, jesteś cofnięty do ostatniego punktu zapisu misji, nawet jeśli dwie pozostałe postacie są żywe.;
  • poza tym, że gracz wybiera postacie, okienko będzie sugerowało jaką postać wybrać w danym momencie. Np. jeśli Michael i Franklin są zajęci snajperami, Michael może poprosić o pomoc Trevora.;
  • będziemy mogli rabować biznesy;
  • w Pay N Spray będziemy mogli tuningować wozy: malowanie, opony, przyciemnianie szyb, spoilery, grille. Ich osiągi także: zawieszenie, silnik i hamulce;
  • bronie mogą być ulepszane laserowymi celownikami, lunetami, tłumikami i magazynkami o większej pojemności;
  • wraca fryzjer, przebieranie oraz tatuaże;
  • możesz zabierać autostopowiczów, wykonywać akrobacje i wyzwania pilota, uprawiać jogę, grać w golfa czy ścigać się na rowerach;
  • możesz kupować posesje; domy, garaże oraz biznesy będą przynosiły dochody;
  • wróci poziom ścigania przez policję – ale tylko pięć gwiazdek zamiast sześciu;
  • uciekać przed policją można jeśli znikniemy jej z widoku – już nie będą niewiadomo skąd wiedzieli o naszym położeniu, oczywiście jeśli nie wyślą helikoptera, uciekamy standardowo poprzez opuszczenie pola widzenia, zaznaczonego na mapie;
  • podczas gdy jedna z postaci jest poszukiwana przez policję, nie możemy wybierać postaci, aż do momentu gdy nie uciekniemy przed nią;
  • selektor postaci podpowie, kiedy możesz je zmieniać;
  • pojawią się dzikie zwierzęta (jelenie i żbiki) w górach;
  • pojawi się fizyka piersi oraz biżuterii na postaciach;
  • pod wodą będzie odgrywana muzyka;
  • kolor samochodu może być matowy, na co wskazuje TEN screenshot.

Półgodzinna prezentacja z 20 maja naświetliła nam następne właściwosći gry:

  • pokazano najpierw piękne widoki, Franlin skaczący ze spadochronem (wyglądał on podobnie do tego z epizodów z GTA IV) z bardzo dużej wysokości (kamera pokazywała w momencie sceny 1/8 albo nawet 1/10 mapy – jest ona bardzo duża);
  • po lewej widziano bazę wojskową, aczkolwiek z takiej perspektywy wyglądała ona jak lotnisko – Rockstar nawet o tym wspomniał;
  • Franklin wygląda na bardziej muskularnego i groźnego, niż widzieliśmy w trailerach;
  • można było zobaczyć wędkujących ludzi obok swoich przyczep campingowych oraz zwierzęta takie jak jeleń, lew górski, a wspinający się po górach turyści z plecakami przerwali rozmowę, by powitać Franlina, kiedy gracz odszedł, wznowili oni rozmowę;
  • później pokazano Trevora na plaży z trupami, zranionego i zakrwionego, który zmierzał w kierunku łodzi i zanurzył się aż do klatki piersiowej, by do niej dopłynąć;
  • poruszając się po wybrzeżach, Trevor spotykał młodzież zbierającą się wspólnie na długości całego wybrzeża, niektórzy ludzie jechali w jeepach, a inni pływali po wodzie skuterami wodnymi;
  • woda w grze jest bardzo realistyczna – niejednostajne, realistyczne fale oraz uderzenia wody;
  • Rockstar pracował tak samo dobrze nad lądem jak i podwodnym światem – widzimy porozrzucane skałki, kaniony, wraki w wodzie i wiele elementów, które lubimy oglądać na Discovery;
  • kiedy gracz poruszał się Trevorem po wybrzeżu, powoli zbliżała się noc;
  • później pokazano Michaela spacerującego po bulwarze Vinewood – Los Santos jest bardziej kolorowe od Liberty City z GTA IV oraz bardziej realistyczne – to miasto po prostu żyje;
  • widzimy ludzi rozmawiających na ulicy, czytających gazety, robiących zdjęcia z gwiazdami i przebierańcami;
  • Michael, przeszedł przez ulicę, a której możemy zobaczyć wiele luksusowych samochodów – w zaułku czekała na niego mini-zadanie (tego typu zadania mogliśmy juz spotkać w GTA IV) – ma za zadanie pozbyć się prześladujących dziewczynę zbrodniarzy, ucieka wraz z nią „pożyczonym” z ulicy, drogim samochodem do domu kobiety i ją tam zostawia;
  • podczas spaceru Franklinem, nie zauważono ani jednego, podobnego do siebie przechodnia – wszyscy byli unikalni;
  • ubrania wyglądają bardziej realistyczne – to już nie jest tylko płaska tekstura;
  • Mini-misje z celebrytą z Vinewood pokazały, że prowadzenie pojazdów jest bardzo realistyczne, nie jeździmy już łódką jak w GTA IV;
  • później zaprezentowano planowanie misji rabunkowych;
  • zwyczajna policja jest bardzo słaba, ale bardziej zaawansowane jednostki wymagają więcej sprytu, by je wyeliminować, ponieważ posiadają silne pancerze
  • pod koniec misji, zabijasz wszystkich policjantów, uciekasz śmieciarką na parking, gdzie czeka na Ciebie kolejny samochód – niszczysz śmieciarkę (narzędzie zbrodni na funkcjonariuszach policji) i uciekasz nowym samochodem – na tym prezentacja się zakończyła;
  • pojawi się koło wyboru postaci: Michael po lewej, Trevor na górze, Franklin po prawej;
  • świat podwodny prezentuje się naprawdę imponująco.
  • Oto reszta informacji z różnych wydawnictw:

  • radio K-Jah powraca;
  • wybuchy i płomienie nie są tak ładne jak mogłoby się wydawać;
  • autor ma nadzieję, że gra będzie zawierała zaawansowany system destrukcji obiektów;
  • pojawi się dostosowywanie wygladu i zabawek psa (akcesoria dla psa, zmiana wzoru obroży);
  • pies może zostać zabity;
  • już wiemy, że będziemy mogli polować na zwierzęta, których będzie ponad 15 gatunków;
  • będziemy wykonywać misje także pod wodą;
  • premiera w Japonii odbędzie się dopiero 10. października;
  • w jednej ze scenek widziano Trevora i Michaela, jeżdżących na nartach wodnych.
  • specjalne umiejętności bohaterów są aktywowane poprzez naciśnięcie przycisku L3;
  • Franklin, na początku swej kryminalnej działalności, przejmuje samochody dla ormiańskiego krętacza Simeona Yetarii (Simeon Yetaria);
  • powracają bankomaty;
  • grając Michaelem, możemy zagrać w mini-grę, polegającą na okradaniu bankomatów;
  • będziemy mogli przewozić autostopowiczów i przemieszczać się z nimi, aż do wymaganej przez nich lokacji;
  • zmiana postaci odbywa się w prawym, dolnym rogu ekranu (obręcz z twarzami bohaterów) – klikając na prawy drążek, ustawiony w prawo, wybieramy Franklina; klikając dwa razy na prawy drążek ustawiony w prawo, wybieramy Trevora; klikając na prawy drążek ustawiony w lewo, wybieramy Michaela;
  • nie będziemy już mogli skorzystać z kafejki – wszystko będzie w telefonie – od serwisów społecznościowych po nagrane przez nas filmy, które będzie można obejrzeć;
  • umiejętność spowalniania czasu przez Franklina jest przydatna szczególnie przy pokonywaniu ostrych zakrętów, wykonywaniu niebezpiecznych manewrów, czy omijaniu trudnych do ominięcia przeszkód;
  • Trevor otrzymuje połowę obrażeń, a zadaje podwójną ich ilość;
  • Trevor zadaje się z narkomanami i gangami motocyklowymi (takimi jak np. The Lost And Damned);
  • Franklin mieszka w południowej części Los Santos;
  • Michael nie rozpoczyna gry mieszkając w willi, początkowo mieszka on w hotelu „Hotel Von Crastenburg” (z powodu tego, że jest w programie ochrony świadków FIB);
  • misje Franklina to wojny gangów oraz wyścigi;
  • Franklin to typowa postać z Grand Theft Auto – zaczął jako bandyta i chce wyjść na prostą, wiodąc normalne życie obywatela;
  • Michael był bogaty od początku – nawet wtedy, kiedy mieszkał w hotelu;
  • cała mapa odblokowana już od pierwszych sekund gry
  • misje rabunkowe nie są częścią wątku fabularnego
  • Michael to pierwszy „rodzinny typ” w serii Grand Theft Auto;
  • w grze będą przystanki i działające linie autobusowe
  • Rockstar będzie oferował dwa dodatki do gry;
  • Trevor jest trzecim bohaterem Grand Theft Auto, którego ujrzymy w bieliźnie;
  • Trevor, prócz tatuażu „Cut here” („Ciąć tutaj”), posiada także tatuaż „Fuck you” na palcach dłoni;
  • Rockstar twierdzi, że skoki ze spadochronu to znakomity sposób podziwiania widoków w grze;
  • realistyczne podejście do serii Grand Theft Auto zostanie porzucone, na rzecz większej frajdy z rozgrywki (wreszcie Rockstar pojął, że gracze nie potrzebują realizmu jak w GTA IV, tylko większej grywalności – przyp. red.);
  • w górach są trasy dla motocykli wyczynowych;
  • możesz ujrzeć ludzi w połowie drogi, na poza miastem, których później przewieziesz w wymagane przez nich miejsce;
  • w grze będzie możliwość ustawienia widoku kamery na maskę samochodu, jak w GTA IV, z tą różnicą, że samochody nie będą się tak bujały, będą trzymać się drogi sztywniej – nie będziemy się już czuli jakbyśmy mieli zaraz dostać choroby morskiej;
  • gra zawiera mini-gry-sporty takie jak yoga, triathlon, tennis, golf i wiele, wiele innych;
  • możesz zmienić fryzurę postaci;
  • w grze będzie portal społecznościowy, na którym będzie można oglądać zdjęcia oraz filmy;
  • zdjęcia wykonane w grze będą mogły zostać dodane na nasz profil w usłudze Social Club;
  • jak twierdzi Rockstar, wygląd Franklina zmienił się najbardziej w ciągu produkcji gry;
  • Franklin nie ma ani rodziny, ani pieniędzy;
  • Lamar jest zaprzyjaźnionym członkiem Grove Street;
  • celownik jest taki sam jak w Max Payne 3 – kiedy celujemy jest on koloru białego, który po wycelowaniu zmienia się w czerwony, a kiedy wróg już prawie umiera, zmienia się ona w kształt litery „X”;
  • będą trzy rodzaje celowania (Soft Lock – delikatne wspomaganie celowania, Free Aim – bez wspomagania oraz Hard Lock – z mocnym wspomaganiem);
  • pierwsza wskazówka od Rockstar – jeśli planujesz ukraść samolot, wybierz do tego zadania Trevora – jest najlepszym pilotem;
  • druga wskazówka od Rockstar – jeśli chcesz szybko uciec w pościgu, wybierz Franklina – jest najlepszym kierowcą;
  • w tuningu samochodów będziesz miał o wiele więcej opcji do wybrania, niż w GTA: San Andreas – do wybrania są: kolor lakieru oraz jego typ, koła, przyciemniane szyby, grille, spoilery, ulepszenia zawieszenia, silnika oraz hamulców (także ich wymiana).

Oczywiście zmianom bohaterów towarzyszyła znana już kamera w rodzaju Google Earth. Zmiana trwała kilkanaście sekund – konsola musiała wczytać to i owo. Oczywiście tylko pierwsza zmiana postaci tyle trwała, ponieważ później wczytała się już większość terenu. Podczas gry jednym bohaterem, pozostali bohaterowie zachowują się jak normalni ludzie, podróżują samochodem itp. – po zmianie bohatera możemy zatem spotkać go w różnych sytuacjach.
Jest kilka rzeczy, które martwią dziennikarzy. Otóż na prezentacji nie pokazano modelu zniszczeń, a żadne draśnięcie samochodem o hydrant nie pozostawiało ani jednej rysy – być może Rockstar pracuje jeszcze nad tym. Zauważono także strasznie niekomfortowy w użyciu radar. Jest on nieco nachylony, teoretycznie, żeby zwiększyć komfort – lepiej widać siatkę ulic. Ponadto, by zniszczyć wóż, wystarczyło 10 nabojów, a efekty wybuchu nie powalały – dziennikarze porównali je do zepsutych fajerwerków :) Nie imponowały także niedoróbki – np. w postaci motyla wyłaniającego się z rośliny i nagle „znikającego” w powietrzu.
Ni stąd ni zowąd, wyciekł także jeden zrzut ekranu jako swoisty „bonus”. Gracze mówią, ze jest on bardzo podrasowany, ale moim zdaniem, to GTA V tak ładnie wygląda i jest to zasługa ulepszonego działania silnika RAGE.
 
13141905

 
 

Ścieżka dźwiękowa

Ścieżka dźwiękowa konik Rockstar Games. Możemy być pewni, że będzie ona obfitowała nie tylko w nowe piosenki, ale także starsze hity. Przeglądy wydane przez prasę zdradzają nawet poszczególne utwory, które możemy usłyszeć w grze. Będzie to psychodeliczny rock, ale także funk, pop, czy rap – powróci nawet opera znana z Grand Theft Auto 3, a nawet i gatunek muzyki reggae.
Podstawowy którego będziemy mogli posłuchać w grze to Odgens Nut Gone Flake, zespołu The Small Faces, który ukazał się w pierwszym trailerze GTA V oraz utwór Steviego Wondera – Skeletons, który ukazał sie w drugim trailerze.
Pozostałe utwory to Radar Love zespołu Golden Earring (o czym pisze w swoim przeglądzie magazyn Guardian) i Give It To Me Baby znanego funkowego piosenkarza – Ricka Jamesa (wiemy to z live streamu magazynu IGN).
W radiu usłyszymy także rapera The Game oraz utwory wyprodukowane przez producenta The Alchemist wraz z raperem Gangrene.
Tradycyjnie, Rockstar nie zawiedzie nas pod względem mnogości stacji radiowych. Powróci stacja K-Jah FM, czy Nightride FM (o drugiej pisałem TUTAJ). W Nightride FM, prowadzący to niejaki DJ Kavinsky. Stacja będzie prezentowała utwory z gatunków: Electro-Pop, House oraz Synth.

Logo stacji Nightride FM

Logo stacji Nightride FM

Druga stacja jak Los Santos Rock Radio, która występuje w trailerze z Michaelem, na pewno pojawi się w grze, ale nie wiadomo, czy będzie można jej słuchać. W poprzednich częściach radia pojawiały się, ale często nie występowały jako radia przeznaczone do słuchania (tylko bannery poszczególnych stacji, jak np. w GTA 3), aczkolwiek można na 100% stwierdzić, że stacja będzie możliwa do odsłuchu. Dzięki niej, posłuchamy utworów z gatunku Rock oraz Klasyczny Rock.

Logo stacji Los Santos Rock Radio

Logo stacji Los Santos Rock Radio

Stosunkowo niedawno dowiedzieliśmy się o kolejnej stacji o nazwie Non Stop Pop, która, jak możemy się domyślać, będzie grała muzykę pop.

Logo stacji Non Stop Pop

Logo stacji Non Stop Pop

Prezenter dwóch powyższych stacji nie jest jednak znany.
Możemy być pewni tego, że powróci klimat San Andreas – lot Hydrą nad pustynią przy akompaniamencie klasyków.
 
Lista utworów:
The Small Faces – Odgens Nut Gone Flake
Stevie Wonder – Skeletons
Golden Earring – Radar Love
Rick James – Give It To Me Baby
Chief Keef – Love Sosa (potwierdzenie TUTAJ)
Queen – Radio Gaga (trailer z Michaelem)
Jay Rock Ft. Kendrick Lamar – Hood Gone Luv It (trailer z Franklinem)
Waylon Jennings – Are You Sure Hank Done It This Way? (trailer z Trevorem)
Fergie – Glamorous (z przeglądu Playstation Magazine w Wielkiej Brytanii oraz z przeglądu NowGamer)
Warren G Ft. Nate Dogg – Regulate (z przeglądu NowGamer)
Enrique Iglesias Ft. Pitbull – I Like It (z przeglądu MeriStation)
Spice 1 – 187 Proof (z przeglądu magazynu EDGE – 46 strona, prawy górny róg)
MC Eiht – Straight Up Menace (z przeglądu IndianVideoGamer)

 
Wraz z wydaniem cyfrowej wersji gry, wyciekły pliki, które bardzo szybko zostały przekształcone na pliki audio (wystarczyło zmienić rozszerzenia). Otrzymaliśmy czterdzieści części ścieżki dźwiękowej gry (radia).

Zapraszam do odsłuchu na osobnej stronie oraz po więcej informacji na temat ścieżki dźwiękowej, TUTAJ.

 
 

Dzień po dniu

Grand Theft Auto V – bardzo zagadkowy tytuł. Codziennie fani czekają na jakiekolwiek nowinki o tym tytule. Strategia Take2 przez ostatnie lata bardzo się zmieniła. Oto słowa Strauss’a Zelnick’a, w których wyjawia całą prawdę na temat tego zagadnienia:

“We’re not going to announce it, we’re not going to announce when we are going to announce it, and we are not going to announce a strategy about announcing it or about when we are going to announce it either, or about the announcement strategy surrounding the announcement of the strategy.”

Wydawca, jak i sam Rockstar stawia na mniejszy przepływ informacji co według firm zaowocuje lepszą jakością gry. Zdania na ten temat są podzielone. Jedyne co usprawiedliwia Rockstar to myśl, która przeszła wielu pracownikom przez umysł. Tu należy wrócić do roku 2001, w którym to wydawano bardzo dużo informacji o nadchodzącym w owym czasie tytule – Grand Theft Auto III. Niektóre materiały zdobywane były przez graczy nielegalnie (nagrania z targów E3 itp.).

Obecnie na swoich pokazach Rockstar zabrania wykonywania jakichkolwiek zdjęć (już zdarzyły się takie sytuacje z omawianym tutaj tytułem). Fani sądzą, że nie jest to zbyt przyzwoite, by przez tak długi okres czekania wydać tylko marny trailer i 2 screenshoty. Ludzie zaczynają nawet porównywać ilość wydanych materiałów z okazji GTA IV – ilość też była ascetyczna, ale było tego o wiele więcej. Jak można przypuszczać, popularność, a raczej chęć fanów do podążania za newsami maleje, dlatego 25 lipca 2012 roku, Rockstar, najprawdopodobniej zdumiony spadkiem sprzedaży innych tytułów (co ma duży związek z GTA V), w akcie desperacji wskrzesił fikcyjną sektę Epsilon z GTA San Andreas i stworzył konto Twitter, na którym znajdują się różne wiadomości z życia sekty (szczególy w newsie tutaj) – w tydzień po stworzeniu grupa podążających za newsami urosła o naprawdę dużą liczbę użytkowników. Jest to bardzo ciekawa forma marketingu, której Rockstar nigdy się nie podejmował, to mocno wskrzesiło płomyk nadziei w sercach fanów, że gra zostanie najprawdopodobniej wydana przed końcem 2012 roku, jeszcze w październiku (albo chociaż jej kolejny trailer).
2 listopada 2011, Rockstar prezentuje pierwszy trailer z GTA V. Na forach zawrzało, podgrzała się atmosfera. Później długo nic, napięcie znów opada, aż do kolejnej ważnej daty.

»Wersja do pobrania w HD

20 sierpnia 2012, poniedziałek, nastaje chwila zdumienia graczy. W serwisie Instagram, na koncie Rockstar pojawia się kolejny screenshot (przedstawiający rowerzystę), wraz z informacją o wydaniu kolejnych screenshotów w przeciągu kilku minut. Po tym czasie na blogu Rockstar, pojawiają sie dwa kolejne screenshoty z podtytułem „Transport”, sugerującym oficjalne pojazdy, które pojawią się w grze, razem z poprzednim, wstawionym na Instagram. Pada też zdanie: „More coming soon…” oraz informacja, że więcej screenshotów pojawi się jeszcze w tym tygodniu.
22 sierpnia 2012, środa, na Blogu Rockstar i oficjalnej stronie GTA V pojawiają się kolejne trzy screenshoty – gra wygląda przepięknie i o niebo lepiej od GTA IV. Teraz widzimy, że będziemy mogli pościgać się Sanchezami, poskakać ze spadochronem oraz zagrać w tenisa ziemnego. Ciekawe jak z optymalizacją. Niektóre tekstury są trochę rozmazane, ale ogólne wrażenie jest piorunujące. Ta gra to z pewnością będzie przełom na miarę GTA III.
Oczywiście zostały na stronie GTA V puste miejsca na kolejne cztery screenshoty. Najprawdopodobniej zostaną (myśląc logicznie) wydane w piątek.
 


 
24 sierpnia 2012, piątek, koniec tygodnia obfituje w najlepsze screenshoty. Na Rockstar Newswire pojawiają się kolejne 3 screenshoty pod tytułem „Business”. Są bardzo dobrej jakości, aczkolwiek tekstury są ładniejsze. Szczególnie urzeka wygląd wody. Bardzo realistycznie wygląda. Wraca także infernus i ogromne 18-kołowe cieżarówki. Będzie AK47 oraz samolot (coś w rodzaju Dodo, który występował w poprzednich częściach). Rockstar obiecuje więcej materiałów cieszących oko za jakiś czas (dokładnie kilka tygodni).
 


 
18 września 2012 – Rockstar uaktualnia garstkę informacji na swojej stronie (bardzo ogólnikowe informacje). Napięcie graczy zaczyna coraz bardziej wzrastać. Zaczynają się dyskusje nad premierą gry.
5 października 2012 uzyskuję ciekawą informację – Rockstar przy tworzeniu animacji współpracuje z Technicolor. Dzięki temu możemy powiedzieć, że animacje będą na wysokim poziomie zaawansowania, niewykluczone, że w grze będziemy oglądać bardzo dokładne odwzorowania rzeczywistości, a dokładniej fizykę ubrań oraz bardzo naturalny ruch postaci, coś na wzór L.A. Noire.
18 października 2012 zauważam na blogu Rockstar’a ciekawą informację, która oznajmiała, że Rockstar rozpoczyna nowe Q&A (pytania i odpowiedzi). Gracze będą mogli wyrażać opinie na temat multiplayera w nadchodzącym GTA V, czyli jak oni to widzą. Z pewnością wyjdzie to grze na plus, bo bądź co bądź – multiplayer w GTA IV nie był dobrze przemyślany (NEWS).
24 października 2012, Rockstar pokazuje nam drugi artwork (wliczając logo gry). Świetna wiadomość. Artwork przedstawia naszych trzech bohaterów w furgonie firmy zabijającej owady.
28 października 2012, bardzo zabawna sytuacja – to Polacy powodują wyciek nowych artworków GTA V. Mój znajomy z serwisu GTA-FIVE.pl uzyskał od Polaka pracującego w angielskim sklepie z grami, zdjęcie plakatów promujących pre-order GTA V. Możemy być z siebie dumni. Prawdziwość informacji stała pod znakiem zapytania, jednak została ona szybko potwierdzona (po prostu napisałem do redaktora strony :D).
30 października, kolejny sklep udostępnia zdjęcia artworków, a dokładniej plakatów promujących pre-order. Rockstar zaskoczony wyciekami, wreszcie potwierdził czas premiery ukazany na zdjęciach plakatów ze sklepów. Dorzucili także nowy artwork z ładną kobietą.
31 października zauważam na Rockstar Newswire komentarz – Rockstar zamierza wydać wersję PC, ale nie ma pojęcia kiedy. To dobrze, szczególnie jeśli popatrzymy na to, jak mnoga ilość serwisów opublikowała przeciwną informację.
2 listopada, wyciekają wreszcie informacje i podgląd lokacji, które znajdą się w GTA V – wszystko dzięki mini-lunetkom dodawanym do każdej zamówionej przed premierą wersji GTA V. Ktoś zrobił zdjęcia z ich środka, więc dzięki temu mamy podgląd różnych terenów, znajdujących się na ogromnej mapie GTA V. Zauważyłem na Rockstar Newswire komentarz na temat drugiego trailera – Rockstar tłumaczy opóźnienie wydania trailera huraganem Sandy.
3 listopada, przeglądając fora, docieram do Twitt’a Curtis’a Snow’a, który potwierdził obecność Curtis’a Snow’a w GTA V. Zobaczymy, czy będziemy rzeczywiście mogli go znaleźć. Wszystko wskazuje na to, że to nie internetowy oszust – to przestępca, o którym nakręcono dokument, więc na 99% pojawi się w GTA V.
5 listopada, Rockstar zapowiada wreszcie drugi trailer GTA V! Tego nie muszę nawet komentować. SUPER!

7 listopada, Shortlist.com opublikował krótki tekścik o GTA V. Najważniejszy jest mimo wszystko bohater na skuterze wodnym: NEWS.
8 listopada, GameInformer nareszcie publikuje okładkę. Trzej panowie na niej to bohaterowie. Informacja o multibohaterach nie każdego ucieszyła, ale zawsze jest to nowość. Na razie nie ma dokładnych informacji o bohaterach (bardzo interesujące jest porównanie poszczególnych epok z tymi bohaterami), ale nasze wątpliwości potwierdzi wkrótce artykuł.
 

8 listopada, GameInformer – ARTYKUŁ OPUBLIKOWANY. W internecie zawrzało. Dyskusje na temat GTA V nie mają końca. Dopiero teraz czuję, że zaczyna się tworzyć świetny klimat wokół całego zamieszania. Otrzymujemy mnóstwo informacji o bohaterach oraz sposobie rozgrywki, a także wielkości całego świata.
Pozostaje pytanie na temat optymalizacji całego dzieła. Czy tak wielki, otwarty świat uruchomi się na obecnej generacji konsol w ilości detali pozwalającej na cieszącą oko rozgrywkę? Dyskusję trwają.
8 listopada, w sieci pojawiają się bardzo interesujące screenshoty. GTA V to majstersztyk. Widać niedoróbki i niskiej rozdzielczości tekstury, ale trzeba pamiętać, że to poziom produkcji beta i wszystko się zmieni. Interesuje mnie tylko źródło screenshotów bez znaku wodnego GameInformer. Mogę się założyć, że inne magazyny również grają w GTA V, po cichu wypuszczając nieoficjalne screenshoty. Aczkolwiek wiadomo, że są one prawdziwe. Nieważne kto je wypuścił, ważne, że są :)
9, 10 listopada, magazyny zapowiadają kolejny wysyp informacji w swoich przeglądach. NIE WSZYSCY SĄ NA TO GOTOWI :)
11 listopada 2012, chłopaki z GTA-FIVE.pl wykonują kawał dobrej roboty, tłumacząc artykuł GameInformer naszym rodakom. Można go przeczytać TUTAJ. Zdarzają się malutkie błędy, ale nie są to błędy merytoryczne, więc spokojnie można wziąć się za lekturę.
12 listopada 2012, brak słów – wszystkie obiecane przeglądy zostają wydane, masa emocji, w internecie znów zawrzało. Za niedługo postaram się przetłumaczyć niektóre artykuły. Przede wszystkim, na tej stronie będzie całkowite, szczegółowe podsumowanie wszystkich dotychczasowych informacji.
14 listopada 2012, po roku oczekiwań, na głównej stronie GTA V, o godzinie 17:00, pojawia się druga zapowiedź GTA V. Gracze są bardzo podnieceni i w napięciu oczekują gry. To nic dziwnego, otrzymaliśmy bowiem minutę najciekawszych momentów z fabuły GTA V. Zobaczyć sreenshoty z tak długiego okresu czasu w ruchu – bezcenne. Oczywiście gracze zaczynają narzekać na niską jakość tekstur, bo trailer bardzo mocno to pokazuje – nawet pierwszy był graficznie lepszy pod tym względem, ale miejmy nadzieję, że Rockstar optymalizuje płynność gry i doda lepszej jakości tekstury po przyspieszeniu działania gry. Momentami, w trailerze zdarzają się drobne spowolnienia animacji. Myślę, że mimo wszystko wartka akcja zawarta w grze oraz ogromne możliwości, czyli to co najbardziej buduje grywalność, wyniesie ją na piedestał najwyższej jakości i ujrzymy naprawdę dobrą grę.

»Wersja do pobrania w HD

24 grudnia 2012, z okazji świąt Bożego Narodzenia, na Rockstar Newswire, Rockstar podarowuje nam kolejne 5 screnshotów z gry. Screenshoty pochodzą z wersji Playstation 3. Przedstawiają one ciekawsze scenerie, obiekty, aktywności, niż dotychczas. Zastanawia także drobna zmiana w jakości grafiki – wydaje się delikatnie odbiegać od jakości tej ukazanej we wcześniejszych screenshotach. Myślę, że Rockstar jeszcze nad tym popracuje.
1 stycznia 2013, ukazują się zdjęcia z Warszawy, przedstawiające polską reklamę GTA V! Trzeba przyznać, że wygląda to profesjonalnie.

 


 

27 stycznia, ukazuje się nowy artwork z GTA V, w sklepie Gamestop.


 
28 stycznia, znów napływ wiadomości. Otrzymujemy garść informacji – KLIK.
1 lutego, premiera GTA V zostaje przesunięta na 17 wrzesień 2013 roku (KLIK).
6 lutego, Strauss Zelnick, CEO firmy Take-Two rozwiewa wątpliwości na temat wydania GTA V na poszczególne platformy (KLIK).
14 marca, Rockstar uzupełnia swoją stronę o możliwość składania zamówień przedpremierowych, w różnych krajach. Czekamy na pojawienie się kolejnej zapowiedzi lub artworków. Strategia marketingowa nie rozpieszcza graczy. Więcej TUTAJ.
18 marca, dowiadujemy się, że Craig Conner znów wyprodukuje ścieżkę dźwiękową GTA. Bardzo dobrze, możemy być niemal pewni, że będzie ona na wysokim poziomie i z pewnością się nie zawiedziemy. Więcej o Craigu i samej informacji, dowiesz się STĄD.
22 marca, Rockstar Games tłumaczy brak jakichkolwiek nowości o nadchodzącym tytule z serii Grand Theft Auto oraz zdradza, że nie posiada sprecyzowanych planów wydawania newsów o grze. Wypowiedzi Rockstar możesz przeczytać TUTAJ.
27 marca, Rockstar zaskakuje nas i wręcza nam wielkanocny prezent – 10 nowych screenshotów. Wszystkie znajdziesz TUTAJ.
31 marca – kolejne zaskoczenie, mianowicie dowiadujemy się, że pracownicy Rockstar malują okładkę Grand Theft Auto V na ścianie jednego z budynków na ulicach Nowego Jorku. Otrzymaliśmy zdjęcia, kiedy połowa okładki była już narysowana: KLIK!
1 kwietnia, pracownicy Rockstar Games czynią postępy w malowaniu muralu. Trzeba przyznać, że okładka wygląda imponująco, aczkolwiek niektórzy gracze nie byli zadowoleni wadami odzwierciedlenia okładki na budynku – krzywe linie itp. Wszystkie aktualizacje i zdjęcia z każdego dnia znajdziesz w galerii lub w newsie, TUTAJ. Okładka jest wciąż malowana i najprawdopodobniej będzie poprawiana.
2 kwietnia pokazuje całą okładkę i udostępnia ją w wersji cyfrowej. Decyzja najprawdopodobniej jest spowodowana zbyt wolną pracą malarzy. Rockstar udostępnił także tapety na pulpit z okładką. Całe wydarzenie jest opisane bardziej szczegółowo w TYM newsie.
4 kwietnia – pracownicy prawie kończą malowanie muralu okładki. Rzeczywiście – niektóre postacie zostały odwzorowane trochę lepiej, aczkolwiek graczy razi krzywe logo Rockstar, w prawym dolnym rogu okładki. Sami zobaczcie, TUTAJ.
6 kwietnia pracownicy kończą już malowanie muralu. Okładka zawiera kilka wad, więcej dowiesz się TUTAJ.
8 kwietnia, Rockstar Games oficjalnie potwierdza zakończenie malowania muralu. Powiedziałbym, że raczej „przyznaje się” i „po cichu” wydaje kilka zdjęć na swoim blogu z gotowej okładki. Zdjęcia w galerii, a szczegóły o wydarzeniu, TUTAJ.
15 kwietnia, wciąż brak informacji bardzo irytuje. Tymczasem, po drodze do czegoś większego, Jeff Wincott przyznaje się w serwisie Facebook do tego, że jego głos pojawi się w GTA V. Zdjęcia wpisu i szczegóły, TUTAJ.
16 kwietnia, dzień po mniej ważnej informacji, Rockstar Games zaskakuje i wydaje kolejne dwa artworki z Michaelem na skuterze oraz Franklinem na motorze. Tytuły oraz same artworki, a także o powrocie Blaine County, TUTAJ. Artworki niestety znamy już z wycieków, ale teraz możemy cieszyć nimi oko, ponieważ zostały udostępnione w lepszej jakości.
22 kwietnia otrzymujemy od Rockstar wygaszacz sekty Epsilon (sekta z San Andreas powraca!). Tło wygaszacza to animacja screenshotów z gry (wybrzeża Los Santos).
Nieoficjalne informacje o planie filmowym i kilka zjęć, aczkolwiek informacje niepewne i później okaże się, czy były prawdą – więcej o tych ciekawych rzeczach, TUTAJ.
25 kwietnia dowiadujemy się ze strony Rockstar, że planuje on wydać trzy nowe trailery z bohaterami w roli głównej. Trailery mają przedstawiać główne cechy bohaterów – data wydania oraz zrzut strony, TUTAJ.
29 kwietnia Rockstar podaje, o której godzinie zostaną wydane nowe trailery z bohaterami. Przy okazji pojawia się opcja zgłoszenia swojej osoby do castingu na postać w GTA V na stronie Epsilon, o czym więcej znajdziesz TUTAJ.
30 kwietnia gracze otrzymują kolejną porcję pożywienia – świeże trailery prezentujące trzech bohaterów gry Grand Theft Auto V – Michaela, Franklina oraz Trevora. Ze swojej strony, mogę jak najbardziej polecić Trevora, który przypomina mi postać z typowego, klasycznego tytułu z serii Grand Theft Auto. Sam news możesz ujrzeć TUTAJ.

 

»Wersja do pobrania w HD

 

»Wersja do pobrania w HD

 

»Wersja do pobrania w HD

2 maja zostajemy totalnie obsypani nowościami. Otrzymujemy nowe przeglądy różnych wydawnictw, a wraz z nimi nowe screenshoty i artworki. Napisałem krótkie podsumowanie wszystkich informacji z przeglądów, w języku polskim. Poniżej odnośniki do poszczególnych publikacji.

ARTWORKISCREENSHOTYPODSUMOWANIE PO POLSKU

5 maja otrzymujemy pierwszą, nieoficjalną informację o zawartości edycji kolekcjonerskiej Grand Theft Auto V. Za sprawą pomyłki sklepu GamesOnly.at, dowiadujemy się, że edycja kolekcjonerska będzie zawierała wirtualne dodatki. Po pewnym czasie, informacja znika z serwisu (NEWS).
8 maja, serwis Game Informer publikuje dwanaście całkowicie nowych zrzutów ekranu z nadchodzącej produkcji Rockstar Games. Jest co podziwiać, tym bardziej, że niektóre zrzuty już znaliśmy, ale teraz są one wyższej jakości (NEWS).
Firma Cenega wydaje oficjalne oświadczenie, z którego dowiadujemy się, że będzie ona odpowiedzialna za polską wersję Grand Theft Auto V oraz polskie wersje przedpremierowych filmów, wydanych przez Rockstar Games. Podwykonawcą jest firma QLOC S.A. (NEWS).
9 maja otrzymujemy nowe zrzuty ekranu, dzięki przeglądowi, wydanemu przez magazyn EDGE (NEWS).
11 maja dowiadujemy się o tym, że Steven Ogg udzieli głosu jednemu z trzech głównych bohaterów – Trevorowi. Jak się okazało, nie tylko głosu ale także wyglądu! Tak, twarz Trevora jest zaskakująco podobna i niewykluczone, że Rockstar Games bazował na wyglądzie aktora przy projektowaniu Trevora.
13 maja otrzymujemy kilka nowych tapet od Rockstar Games. Tematem tapet są artworki, które dobrze znamy. Przedstawiaja one bohaterów Grand Theft Auto V. Podobały się one graczom, a teraz mogą oni ustawić je jako tło swojego pulpitu.
15 maja wyciekają nowe artworki: artwork z Franklinem, artwork z psem o imieniu Chop, artwork z samochodem 9F, artwork z blondynką z telefonem iFruit, artwork z helikopterem oraz artwork z pracownikiem firmy Bugstars. Nie są to jednak oficjalne obrazy. Oryginalne wersje powinny wkrótce zostać wydane (NEWS).
Tego samego dnia, otrzymujemy oficjalną informację od Rockstar Games na temat poszczególnych edycji Grand Theft Auto V, które będziemy mogli zakupić. Każda z edycji, prócz zwykłej, jest wzbogacona o bardzo ciekawe dla kolekcjonerów dodatki (NEWS).
24 maja otrzymujemy informacje odnośnie tego, co pokazano na prezentacji Grand Theft Auto V w Moskwie. W internecie pojawia się także nowy zrzut ekranu z łodzią podwodną (NEWS).
11 czerwca otrzymujemy kolejne informacje z magazynu CD-ACTION. Niektóre już znamy, ale na uwagę zasługują trzy nowe. Najważniejsza mówi nam, że radio K-Jah powróci (NEWS).
Pojawiają się całkowicie nowe zrzuty ekranu z prezentacji Sony o nowych wersjach PlayStation 3, na której pokazana była również nadchodząca część Grand Theft Auto (NEWS).
15 czerwca – w internecie pojawia się karta z nowym zrzutem ekranu, znaleziona w pudełku z grą LA Noire (NEWS).
2 lipca, Rockstar odpowiada na pytania fanów, które zostały przesłane wcześniej na skrzynkę mailową Rockstar Games. Pracownicy zdradzają wiele nowych informacji odnośnie nadchodzącej produkcji. Warto zaznaczyć humorystyczne podejście firmy (NEWS).
4 lipca, Rockstar publikuje nowe tapety wykonane ze znanych nam dobrze artworków z Jimmym i jego siostrą Tracey oraz z artworka z Lamar’em kradnącym samochód. Firma zapowiada także wydanie nowych artworków (NEWS).
8 lipca, Rockstar Games zapowiada wydanie film z rozgrywki! Jest na co czekać (NEWS).
9 lipca pojawia się film z rozgrywki! Wszyscy gracze są bardzo podekscytowani. Film jest starannie przygotowany, zawiera lektora oraz pokazuje wiele krajobrazów miejskich i pozamiejskich w akcji. Zaczynają się debaty z na temat problematyki umiejscowienia elementów interfejsu w grze. Po raz pierwszy mamy szansę obejrzeć film z rozgrywki Grand Theft Auto V w polskiej wersji językowej (NEWS).

»Wersja do pobrania w HD

Tego samego dnia pojawia się spora dawka nowych zrzutów ekranu. Dokładnie piętnaście obrazów, przedstawiających wartką akcję oraz efekty specjalne gry (NEWS).
13 lipca, magazyn Famitsu publikuje informacje oraz zrzuty ekranu wraz z kolejnym wydaniem. Najciekawsza informacja – w Grand Theft Auto V będziemy mogli kupować akcesoria dla swojego psa. Większość graczy jest zadowolona z tego faktu, ale część z nich jest wręcz oburzona. Stawiają pytanie: „Do czego zmierza ta seria?”, „Czy to nadal pełnoprawne Grand Theft Auto?” (NEWS).
19 lipca, magazyn PlayStation publikuje wywiad przeprowadzony z Rockstar Games, z którego uzyskaliśmy wiele ciekawych informacji. Najmniej pozytywną wiadomością dla fanów serii jest fakt usunięcia kawiarenek internetowych – od teraz będziemy mogli przeglądać internet w telefonie (NEWS).
25 lipca dowiadujemy się, że jeśli zamówimy przedpremierowo poradnik do Grand Theft Auto V firmy BradyGames, otrzymamy w prezencie ekskluzywną litografię z nowym artworkiem (NEWS).
29 i 31 lipca otrzymujemy informacje o klasyfikacjach wiekowych Grand Theft Auto V w USA i w Australii – najbardziej zadziwiającym faktem jest to, że w Australii, Grand Theft Auto V zostanie wprowadzone na rynek bez żadnej cenzury. Rockstar Games publikuje także nowe zrzuty ekranu, na których grafika gry wygląda odrobinę gorzej na niektórych zrzutach ekranu niż na prezentowanych wcześniej. W NEWSIE podkreśliłem trzy najładniejsze zrzuty.
8 sierpnia – wszystko wskazuje na to, że premiera Grand Theft Auto V jest coraz bliżej. Tym razem, Rockstar Games zaskakuje nas kolejnymi muralami w Los Angeles oraz Nowym Jorku (NEWS).
10 sierpnia – brazylijski magazyn prezentuje garść nowych informacji o nadchodzącym tytule. Zyskujemy kilka szczegółów na temat stosunku ilości mini-gier do ich jakości (komentarz Dana Housera), a także krótki opis jak wyglądają niektóre elementy interfejsu, które ujrzymy podczas rozgrywki – więcej TUTAJ.
 
 

Środki transportu
Rockstar Games od czasu pierwszej informacji o Grand Theft Auto V pokazało przeszło około 200 pojazdów w zapowiedziach, artworkach oraz screenshotach. Znając dobrze developerów, część z nich zostanie wyrzucona z projektu, tak jak było w przypadku wcześniejszych części, więc nie należy traktować materiałów promocyjnych jako pewnik tego, czy dany pojaz pojawi się w grze.
Nieoficjalnie zostało pokazane wiele pojazdów, lecz oficjalnie, w formie wizualnej Rockstar zaprezentował jedynie cztery pojazdy, a wraz z nimi nowe marki. Część marek z Grand Theft Auto IV powróci (Vapid, Ubermacht, Imponte) ale pojawią się również nowe, takie jak Obey, Coil, czy Annis (o Annis oraz Ubermacht pada jedynie informacja w tekście na stronie głównej). Wszystkie samochody będziemy mogli zakupić w salonie o nazwie Premium Deluxe Motorsport.
 
 
BENEFACTOR Feltzer
t1benefactor

»Wersja do pobrania

 
 
OBEY Tailgater
t2obey

»Wersja do pobrania

 
 
COIL Voltic
t3coil

»Wersja do pobrania

 
UBERMACHT Oracle 2

oracle2Ubermacht
 
 

linie lotnicze Elits Travel

linie lotnicze Elits Travel

Transport obejmuje nie tylko czterokołowce, ale także i samoloty oraz jednoślady i quady. Oficjalnie zostało zaprezentowanych wiele samolotów, lecz tylko dwa samoloty zostały wymienione – jest nim Luxor, którego możesz ujrzeć poniżej oraz Shamal. Po prawej stronie, widnieje logo luksusowych linii lotniczych Elitas Travel. Można w nich wynająć prywatny odrzutowiec lub zabookować odlot np. z Paleto Bay do Blaine County.
 
 


Luxor

 
luxor

 
 

Grand Theft Auto Online
gta-5-online-gameplay
Rockstar Games wreszcie zaprezentował film z rozgrywki Grand Theft Auto Online. Prezentuje on nowatorskie dla serii podejście do trybu multiplayer. Owy tryb stanie się teraz niczym MMORPG. Developerzy prezentują ogromny świat, w którym gracze mogą wspólnie cieszyć się z dobrodziejstw ulepszonego silnika RAGE (maksimum 16 graczy w jednym momencie w wyściu). W trybie wolnym, setki graczy z całego świata spotyka się w jednym miejscu. Wszystko to w czasie rzeczywistym.

Multiplayer zawiera w sobie różne tryby r ozgrywki – wyścigi (triathlon, skutery wodne, samoloty i inne pojazdy, skakanie ze spadochronu), misje (których wykonywanie będzie odblokowywało nowe postacie, dla których możemy wykonywać misje), standardowe tryby, takie jak deathmatch oraz team deathmatch, siłowanie się na rękę, golf, rabowanie sklepów oraz banków i ciężarówek, czy import oraz eksport samochodów.

Będzie także możliwość dostosowywania swojej postaci, map deathmatch, samochodu, czy broni, a nawet tras, po których można się ścigać z przyjaciółmi. Możliwe jest także wykupienie apartamentu, a później zaproszenie do niego przyjaciół, czy kupno garażu dla swojego samochodu.
Grand Theft Auto Online posiada statystyki – pieniądze oraz respekt, dzięki którym możesz wznieść się na szczyt list rankingowych.

Rockstar Games zastrzega, że wciąż będzie rozwijał projekt, aktualizując go o nową zawartość. Kopię Grand Theft Auto Online otrzyma każdy gracz, który zakupił egzemplarz gry Grand Theft Auto V (edycja wydania nie ma znaczenia).

Kliknij w powyższy obrazek, aby przejść do galerii.

Kliknij w powyższy obrazek, aby przejść do galerii ze zrzutami ekranu.

Oto podsumowanie najważniejszych informacji:

  • Grand theft Auto Online to ogromny świat, w którym setki graczy będzie mogło spotkać się (tryb wolny), by rozegrać różne tryby gry (maks 16 graczy w jednym wyścigu);
  • jeśli zostaniesz zabity z pieniędzmi przy sobie, na ulicach miasta wypadną z Ciebie pieniądze do zebrania, dla innych graczy, dlatego ważne jest, żeby inwestować w nieruchomości, a resztę pieniędzy trzymać w banku, stawiać na wyścigach, czy grać nimi na giełdzie;
  • Leslie Benzies potwierdza, że Los Santos to tylko początek – wachlarz narzędzi do edycji dla graczy oraz przedmiotów będzie stale rosnąć, a w swoim czasie, w Grand Theft Auto Online pojawią się nowe lokalizacje;
  • Rockstar dodaje, że GTA Online to świetne podłoże do testowania w przyszłości nowych pomysłów i systemów rozgrywki;
  • po brutalnej misji, możesz pod prysznicem zmyć z głowy krew;
  • kupione przez gracza pojazdy wreszcie nie znikają, gdy pozostawisz je w oddali, możesz także ubezpieczyć swoją flotę samochodów, by po trafieniu rakietą, znów mieć je na nowo w swoim garażu;
  • możesz wyjrzeć przez okno swojego mieszkania i zobaczyć pędzące w pościgu radiowozy, chwilę po tym jak ujrzałeś je w telewizji;
  • chcesz się dowiedzieć co dzieje się pod Twoim apartamentem, więc włączasz telewizję i dzięki helikopterowi wiadomości, krążącemu po mapie, dowiadujesz się o aktualnych wydarzeniach i o tym, że twój kolega właśnie ucieka przed glinami – wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym;
  • poza tym, możesz zaprosić przyjaciół do apartamentu, by omówić szczegóły kolejnej misji rabunkowej, czy spoglądać na kamery monitoringu usytuowane w jednym z pokoi, by dowiedzieć się, czy nikt nie próbuje ukraść twojego bogactwa z dziesięcio-samochodowego garażu;
  • Gracz, który otrzyma pieniądze od pracodawcy, może sam zdecydować jak podzieli je pomiędzy uczestników misji – jeśli któryś z nich Cię oszuka, zawsze możesz odzyskać swoje pieniądze, zabijając go lub wyznaczając gracza, który to zrobi, by nie uzyskać wyższego poziomu poszukiwań przez policję;
  • gra śledzi poczynania twoich adwersarzy, więc jesli są online, zostaniesz o tym fakcie poinformowany, a wtedy możesz uczynić na nich zemstę;
  • niewykluczone jest pojawienie się dodatku dla starszych gier;
  • możesz inwestować na giełdzie, a także zniszczyć konkurujące firmy, mała manipulacja – jeśli zniszczysz trochę samochodów danego dostawcy, ten zaczyna wprowadzać większy nakład produkcji, w ten sposób kontrolujesz giełdę.

 
 

Lista osiągnięć gracza

Lista osiągnięć gracza wyciekła 16 sierpnia, o godzinie 21:55.
Najedź kursorem myszy na osiągnięcie, by zobaczyć jego opis.

Grand Theft Auto V:

Grand Theft Auto Online:

Sekretne osiągnięcia:

 
 

Data wydania

Gra zostanie wydana 17 września 2013 roku. TUTAJ, więcej o tym, dlaczego wybrany przez Rockstar czas wydania jest odpowiedni. TUTAJ, news z oficjalnym oświadczeniem dotyczącym przesunięcia premiery.
 
 

Wymagania sprzętowe

Obecnie nie ma informacji co do wymagań, mogę powiedzieć tylko jedno – GTA V uruchomi się w grywalnej płynności grafiki, nawet na 3 letnich komputerach, a to ze względu na czas produkcji – twórcy skupili się na dokładnym przetransformowaniu wersji konsolowej na PC. Dodatkowo Rockstar poznał swój własny silnik – śmiem twierdzić, że GTA IV był to swoisty test rynku (co zresztą później potwierdził mój news), by powrócić z następnym, bardziej dopracowanym tytułem.

Dla mnie jest to co najmniej mało wyobrażalne, jeśli bierzemy pod uwagę możliwości tej generacji konsol. Ze screenshotów wynika jednak, że gra ma ogromną mapę, ale poziom detali obiektów również stoi na wysokim poziomie, więc możemy być raczej spokojni. Rockstar wyciśnie z obecnej generacji konsol wszystkie soki.

Strony internetowe gry
Rockstar, jak zwykle, z okazji premiery nadchodzącej części, zarejestrował domeny dla stron internetowych fikcyjnych organizacji z gry. Póki co, dostępne są jedynie informacje o wykupieniu danej domeny przez wydawcę Rockstar – Take2. Jedynie główna strona internetowa gry jest aktualnie dostępna. Oczywiście nie wszystkie strony będą dostępne w internecie, ponieważ niektóre są całkowicie fikcyjne i można je przeglądać jedynie w grze.

  • Strona główna Grand Theft Auto V
    Strona z ogólnymi informacjami o grze.
    • BAWSAQ
      Strona znajdująca się w grze. Informacje giełdowe.
    • Cash for dead dreams
      Brak informacji.
    • Dynasty8 Real Estate
      System kupowania nieruchomości, znajduje się w grze.
    • Elitas Travel
      Strona opisywanych wcześniej linii lotniczych. Strona będzie dostępna w grze. Dowód TUTAJ.
    • Eyefind
      Strona występowała już wcześniej, będzie dostępna także w tej części.
    • Hammerstein Faust
      Brak informacji.
    • LifeInvader.com
      Strona fikcyjnego serwisu społecznościowego, występująca w grze. Adres widziany na głównej stronie internetowej gry.
      Dowód na wykupioną przez Take2 domenę: TUTAJ.
    • Program Epsilon
      Wciąż aktualizowana strona fikcyjnego kultu Epsilon, który wystąpi także w nadchodzącej części.
    • Six Figure Temps
      Brak informacji.
    • Stop Paying Your Mortgage
      Brak informacji.
    • Sue Murry
      Strona liberalnego polityka, występującego w grze (strona również w niej występuje). Adres był widziany na jednym z billboardów w grze.

     
     

    Recenzje zagraniczne

    Przeglądy (początki)

  • InsideGamer.nl
  • Gamer.nl Preview
  • Gamer.nl Interview
  • Meristation Preview
  • Gamesaktuall.de
  • Multiplayer.it
  • Spiegel.de
  • JeuxActu
  • The Guardian
  • Przeglądy (od 2 maja 2013)

  • CVG
  • EDGE
  • Videogamer
  • USA Today
  • Destructoid
  • GameSpot 1, GameSpot 2
  • Game Informer 1, 2, 3
  • Oficjalny Magazyn Playstation w Wielkiej Brytanii – ScreenshotyArtykuł
  • Oficjalny Magazyn XBOX
  • IGN 1, 2, 3
  • Kotaku
  • JeuxVideo
  • IGN
  • GameKings
  • MeriStation – ArtykułScreenshoty
  • Multiplayer.it
  • GameReactor – DaniaWielka Brytania
  • GamesAktuel
  • Everyeye.it
  • Power Unlimited
  • Tweakers
  • GamePro
  • HobbyConsolas
  • Polygon
  • IndianVideoGamer
  • Relacje z prezentacji w Moskwie – 20 maja 2013

    Relacje z prezentacji w Warszawie – 20 maja 2013

    Materiały dodatkowe

    » Trailery
    » Ścieżka dźwiękowa
    » Edycja kolekcjonerska i specjalna

    Kalendarium (najważniejsze wydarzenia – od najstarszego)

    Informacja Data Opis wydarzenia
    Grand Theft Auto V potwierdzone 25 październik 2011 Odliczanie do premiery pierwszego trailera.
    Pierwszy trailer GTA V 2 listopad 2011 Pierwszy trailer
    Oficjalne potwierdzenie 3 listopad 2011 GTA V w produkcji
    Dan Houser GTA V- pytania (magazyn Game Informer) 1 styczeń 2012
    Informacja o załogach 22 marzec 2012 Rockstar potwierdza, że w GTA V będzie multiplayer z tzw. „załogami”, tak jak w Max Payne 3.
    Pierwsze dwa oficjalne screenshoty z GTA V 12 lipiec 2012
    Rockstar: pytania i odpowiedzi
    Samoloty wracają 12 lipiec 2012

    “Hey guys hope everything is good over there in Rockstar. Just a question referring to GTA 4, the game was brilliant and I really enjoyed and still do, but what disappointed me was the lack of planes and jets… Can you tell me why you didn’t include them, I’m sure you have a very valid reason?” – via Mouthoff

    „The city was simply too small for effective and enjoyable flying. It was the first time we made a high definition open world, and it was a massive amount of work to make something on that scale – we simply could not make an environment big enough for planes to work properly. Fear not, they are returning in what is our biggest open world game to date.”

    GTA V sekta Epsilon 25 lipiec 2012 Nowy sposób marketingu Rockstar – promocja GTA V przez wskrzeszenie sekty Epsilon z GTA SA
    Twitter
    News
    Screenshoty GTA V „Transport” 20 sierpień 2012 3 nowe screenshoty
    News
    Screenshoty GTA V „Leisure” 22 sierpień 2012 3 nowe screenshoty
    News
    Screenshoty GTA V „Business” 24 sierpień 2012 4 nowe screenshoty
    News
    Strona informacyjna o GTA V 18 wrzesień 2012 Uzupełniono ogólne informacje o piątce na stronach Rockstar.
    News
    Zawiązanie współpracy Rockstar z Technicolor 5 październik 2012 Rockstar nawiązuje współpracę z Technicolor przy produkcji animacji do gry.
    News
    Rockstar multiplayer w GTA V: Pytania i odpowiedzi 18 październik 2012 Rockstar pyta graczy, jak widzą multiplayer w GTA V.
    News
    GTA V uzyskuje stronę Facebook 18 październik 2012 Rockstar założył dla GTA V i innych tytułów stronę Facebook.
    News
    Wydanie pierwszego, oficjalnego artworka 24 październik 2012 Rockstar pokazuje pierwszy poważny (prócz loga) artwork.
    News
    Wyciek artworków oraz daty premiery 28 październik 2012 Polski serwis powoduje wyciek informacji na temat nowych artworków oraz daty premiery.
    News
    Kolejny wyciek artworków (plakatów) ze sklepu w Brighton 30 październik 2012 Angielski sklep wypuszcza na Twitterze zdjęcie z artworkami (plakatami ze sklepu).
    News

    Twitter
    Oficjalne potwierdzenie premiery oraz nowy artwork 30 październik 2012 Rockstar (zapewne zaskoczony wyciekiem), potwierdza premierę i dorzuca nowy artwork.
    News

    Artwork
    GTA V wyjdzie na PC, lecz z opóźnieniem 31 październik 2012 Rockstar informuje, że GTA V wyjdzie na PC, ale nie wiedzą jeszcze kiedy.
    News
    Wyciek i wiadomość o trailerze 2 listopad 2012 Informacje o lokacjach (ich wygląd) oraz informacja o trailerze drugim.
    News
    Curtis Snow w GTA V 3 listopad 2012 Curtis Snow potwierdza swoją obecność w GTA V.
    News

    Twitter
    Zapowiedź trailera drugiego 5 listopad 2012 Rockstar zapowiada wydanie trailera 14 listopada, tłumacząc opóźnienie huraganem Sandy.
    News

    Rockstar Newswire
    Kolejny, kolejny wyciek z GTA V 7 listopad 2012 Shortlist.com sprawia, że do sieci trafia krótki tekst oraz nowy artwork.
    News

    Premiera okładki GameInformer 8 listopad 2012 Magazyn GameInformer prezentuje okładkę z bohaterami GTA V.
    News

    Premiera artykułu GameInformer o GTA V 8 listopad 2012 Magazyn GameInformer prezentuje artykuł o GTA V. Zawrzało w sieci.
    News

    Nowe screenshoty z GTA V 8 listopad 2012 Różne screenshoty – ważne, że są nowe :)
    News

    Zapowiedzi przeglądów GTA V przez magazyny 9,10 listopad 2012 Popularne i niepopularne magazyny, zapowiadają swoje artykuły na temat GTA V.
    News

    News 2

    Polskie tłumaczenie GameInformer 11 listopad 2012 Serwis GTA-FIVE.pl przetłumaczył artykuł z GameInformer na język polski. Uzyskałem pozwolenie na publikację.
    News

    Wydane przeglądy różnych magazynów 12 listopad 2012 Pojawiają się wszystkie obiecane przeglądy. GTA V zapowiada się naprawdę świetnie.
    News

    Nowe screenshoty 24 grudzień 2012 Notka na Rockstar Newswire pt. „Happy Holidays”. Pojawiają się kolejne screenshoty. GTA V nadal prezentuje się świetnie, ale Rockstar przyzwyczaja graczy do realiów ograniczeń od strony graficznej.
    News na stronie
    News na blogu Rockstar Games
    Nightride FM w GTA V 3 styczeń 2013 Poznaliśmy nazwę jednego radia z GTA, za sprawą wpisu francuskiego felietonisty Moloud’a Achour’a na Twitterze.
    News

    Nowe artworki GTA V 5 styczeń 2013 Poznaliśmy dwa kolejne artworki GTA V.
    News

    The Alchemist z Gangrene w GTA V 13 styczeń 2013 Dowiedzieliśmy się, że producent Alchemist ma zrobić część ścieżki dźwiękowej z GTA V.
    News

    Nowy artwork w sklepie Gamestop 27 styczeń 2013 W internecie pojawiły się zdjęcia dwóch nowego artworka GTA V
    News

    Nowe informacje o GTA V 28 styczeń 2013 Otrzymaliśmy kilka smakowitych ciekawostek, z których część jest nieco przeterminowana, ale w większości to świeże rzeczy.
    News

    Przesunięcie premiery 1 luty 2013 Rockstar przesuwa premierę GTA V na 17 wrzesień 2013.
    News

    CEO Take-Two uchyla rąbka tajemnicy 6 luty 2013 CEO Take-Two komentuje temat premiery GTA V na posczególne platformy.
    News

    Strona GTA V uzupełniona o pre-order 14 marzec 2013 Rockstar uzupełnia swoją stronę o możliwość składania zamówień przedpremierowych.
    News
    Craig Conner wyprodukuje ścieżkę dźwiękową GTA V 18 marzec 2013 Craig Conner wyprodukuje ścieżkę dźwiękową kolejnego GTA.
    News
    Brak agendy wydawania dalszych newsów o GTA V 22 marzec 2013 Plan marketingowy Rockstar Games.
    News
    Zaskoczenie w stylu Rockstar! 27 marzec 2013 Rockstar Games, niespodziewanie wydaje 10 nowych zrzutów ekranu.
    News
    Połowa okładki GTA V narysowana 31 marzec 2013 Niespodzianka – okazuje się, że pracownicy Rockstar, namalują okładkę na budynku w Nowym Jorku.
    News
    Postępy w malowaniu okładki GTA V 1 kwiecień 2013 Pracownicy czynią postępy w malowaniu okładki.
    News
    Okładka GTA V w wersji cyfrowej 2 kwiecień 2013 Rockstar Games, zaniepokojony wolną pracą malarzy, wydaje cyfrową wersję okładki.
    News
    Malowanie muralu prawie zakończone 4 kwiecień 2013 Rockstar Games kończy już malowanie muralu.
    News
    Malowanie muralu prawie zakończone 6 kwiecień 2013 Rockstar Games zakończył malowanie muralu.
    News
    Oficjalne potwierdzenie Rockstar Games w sprawie zakończenia malowania muralu 8 kwiecień 2013 Rockstar oficjalnie potwierdza zakończenie malowania muralu.
    News
    Głos Jeffa Wincotta w GTA V potwierdzony 15 kwiecień 2013 Głos Jeffa Wincotta w nadchodzącej produkcji.
    News
    Rockstar wydaje dwa znane artworki w wersji cyfrowej 16 kwiecień 2013 Rockstar Games wydaje dwa, znane z wcześniejszych wycieków, artworki.
    News
    Galeria
    Wygaszacz Epsilon oraz plan filmowy reklamy GTA V 22 kwiecień 2013 Rockstar prezentuje wygaszacz sekty Epsilon oraz nieoficjalna informacja o planie filmowym z logo GTA V.
    News
    Trzy nowe trailery Grand Theft Auto V! 25 kwiecień 2013 Otrzymujemy zapowiedź trzech nowych trailerów z bohaterami w roli głównej.
    News
    Godzina wydania trzech trailerów 29 kwiecień 2013 Rockstar przypomina o trailerach. Na stronie Epsilon, pojawia się opcja zgłoszenia się do castingu na postać w nowym GTA.
    News
    Trailery z bohaterami wydane 30 kwiecień 2013 Mamy kolejną pożywkę – trailery z bohaterami, w tym najbardziej zabawny – z Trevorem.
    News
    Nowe przeglądy 2 maj 2013 Wydane zostają przeglądy – a co za tym idzie mamy nowe informacje, screenshoty i artworki.
    Podsumowanie
    Screenshoty i artwork
    Artworki
    Edycja kolekcjonerska GTA V – pierwsza informacja 5 maja 2013 Otrzymujemy pierwszą, nieoficjalną informację na temat edycji kolekcjonerskiej! GamesOnly.at przypadkowo ujawnia szczegóły.
    News
    12 screenshotów 8 maja 2013 Serwis Game Informer wydaje dwanaście nowych zrzutów ekranu.
    News
    GTA V po polsku 8 maja 2013 Firma Cenega wydaje oficjalne oświadczenie o odpowiedzialności za polską wersję GTA V. Od teraz będzie tłumaczyła także wszystkie filmy o nadchodzącej produkcji, które zostaną wyprodukowane przez Rockstar Games.
    News
    Screenshoty z magazynu EDGE 9 maja 2013 Magazyn EDGE, wydając nowy przegląd, udostępnił w nim nowe zrzuty ekranu.
    News
    Steven Ogg w GTA V 11 maja 2013 Dowiedzieliśmy się, że niejaki Steven Ogg użyczy głosu jednemu z głównych bohaterów gry – Trevorowi.
    News
    Nowe tapety 13 maja 2013 Rockstar udostępnia nowe tapety, wykonane ze znanych nam dobrze artworków.
    News
    Nowe artworki 15 maja 2013 Wyciekają nowe artworki: artwork z Franklinem, artwork z psem o imieniu Chop, artwork z samochodem 9F, artwork z blondynką z telefonem iFruit, artwork z helikopterem oraz artwork z pracownikiem firmy Bugstars.
    News
    Nowe artworki 15 maja 2013 Rockstar publikuje oficjalną informacje na temat edycji kolekcjonerskiej – wcześniejsze, nieoficjalne informacje w dużej mierze się potwierdzają.
    Informacje nieoficjalne (wcześniejsze)
    Informacje oficjalne (z 15 maja 2013)
    Przeglądy z prezentacji w Moskwie oraz screenshot 24 maja 2013 Podsumowanie relacji z prezentacji GTA V, która odbyła się w Moskwie oraz jeden zrzut ekranu z łodzią podwodną.
    News
    Ekskluzywne słuchawki z logiem GTA V 11 czerwca 2013 Ciekawostka od Sony – zestaw PlayStation 3 z słuchawkami z logiem GTA V.
    News
    Kilka nowych informacji z magazynu CD-ACTION 11 czerwca 2013 Nowe, bardzo pozytywne informacje z magazynu CD-ACTION.
    News
    Nowe screenshoty z prezentacji PS3 11 czerwca 2013 Pojawiły się nowe zrzuty ekranu z prezentacji nowych wersji PlayStation 3.
    News
    Nowy screenshot 15 czerwca 2013 Nowy zrzut ekranu, który pojawił się na karcie, wewnątrz pudełka z grą LA Noire.
    News
    Nowe screenshoty i informacje 13 lipca 2013 Pojawiają się nowe zrzuty ekranu oraz informacje z magazynu Famitsu.
    News
    Nowe informacje w wywiadzie z Rockstar Games 19 lipca 2013 Magazyn PlayStation publikuje wywiad z Rockstar Games, z którego dowiadujemy się nowych informacji.
    News
    Nowy, ekskluzywny artwork 25 lipca 2013 Pewien sklep internetowy, informuje o tym, że jeśli zakupimy pre-order poradnika BradyGames, otrzymamy ekskluzywną litografię z nowym artworkiem.
    News
    Klasyfikacje wiekowe i screenshoty 29 (screenshoty) i 31 (klasyfikacje wiekowe) lipca 2013 Dowiadujemy się o klasyfikacjach wiekowych w USA i Australii, a Rockstar Games publikuje nowe zrzuty ekranu.
    News
    Nowe murale z bohaterami GTA V 8 sierpnia 2013 Rockstar promuje swoją nadchodzącą produkcję pełną parą. Powstają kolejne malunki na budynkach.
    News
    Nowe informacje o GTA V 10 sierpnia 2013 Pojawiają się nowe informacje o Grand Theft Auto V, w brazylijskim magazynie PlayStation.
    News
    Informacje o Grand Theft Auto Online 12 sierpnia 2013 Pojawiają się nowe informacje o Grand Theft Auto Online – Rockstar powiadamia również o nadchodzącej stronie internetowej trybu dla wielu graczy oraz publikacji pierwszego filmu z rozgrywki.
    News
    Premiera strony internetowej GTA V 13 sierpnia 2013 Rockstar Games publikuje stronę główną GTA V, a co za tym idzie – materiały z gry w postaci zrzutów ekranu, artworków oraz filmów (reklam z wbudowanej w gry telewizji).
    News
    Film z rozgrywki GTA Online 15 sierpnia 2013 Rockstar Games publikuje pierwszy film prezentujący Grand Theft Auto Online.
    News
    Informacje prasowe o GTA Online oraz zrzuty ekranu 15 sierpnia 2013 Podsumowanie przeglądów GTA Online, wykonanych przez różne magazyny (nowe informacje) oraz nowe zrzuty ekranu.
    News
    Potwierdzenie wycieku osiągnięć Xbox Live (GTA V oraz GTA Online) 17 sierpnia 2013 Lista która wyciekła jakiś czas temu, zostaje potwierdzona przez administratora strony Xbox 360 Achievements.
    News
    Nowy mural GTA V 18 sierpnia 2013 Rockstar Games zleca namalowanie kolejnego muralu z jednym z głównych bohaterów GTA V – Michaelem.
    News
    Nowe informacje na temat GTA Online 19 sierpnia 2013 Otrzymujemy garść przetłumaczonych informacji o GTA Online z wywiadu z Leslie Benziesem.
    News
    Klasyfikacja wiekowa GTA V w Niemczech 21 sierpnia 2013 Otrzymujemy nieco zaskakujące informacje o braku cenzury GTA V w Niemczech.
    News
    Współpraca Rockstar Games z West Coast Customs 22 sierpnia 2013 Garść informacji o wspólnym projekcie Rockstar Games oraz West Coast Customs – samochód Bravado Banshee 2013.
    News
    Nowa porcja zrzutów ekranu 23 sierpnia 2013 Na oficjalnej stronie Grand Theft Auto V pojawiają się nowe zrzuty ekranu.
    News
    Nowe, oficjalne informacje o GTA V oraz artworki 23 sierpnia 2013 Rockstar Games publikuje nowe informacje o GTA V na oficjalnej stronie oraz nowe i stare artworki w wysokiej rozdzielczości.
    News
    Wycieki z cyfrowej wersji GTA V 23 sierpnia 2013 Pojedyncze pliki gry wyciekają za pośrednictwem cyfrowej wersji GTA V, pobieranej na konsole na całym świecie.
    News
    GTA V otrzymuje status gold 25 sierpnia 2013 Grand Theft Auto V otrzymuje status gold, co oznacza że premiera tytułu jest nieprzesuwalna. Sony przeprasza Rockstar Games za wyciek cyfrowej wersji z ich marketu (PlayStation Store).
    News
    Nowe informacje o GTA Online 26 sierpnia 2013 W czeskim magazynie BONUSWEB.CZ pojawiają się nowe informacje na temat GTA Online.
    News
    Informacje o edycjach GTA V 26 sierpnia 2013 Rockstar Games publikuje na swoim blogu informacje o dostępnych edycjach gry Grand Theft Auto V.
    News
    Oficjalny trailer GTA V 27 sierpnia 2013 Rockstar zapowiada publikację trzeciego trailera Grand Theft Auto V. Jest to najprawdopodobniej ostatnia zapowiedź wideo.
    News
    Cara Delevingne DJ’em w GTA V 27 sierpnia 2013 Cara Delevingne oświadcza na proflu w serwisie Twitter, że została didżejem bliżej nieokreślonej stacji radiowej w Grand Theft Auto V.
    News
    Flying Lotus i jego stacja radiowa w GTA V 28 sierpnia 2013 Artysta Flying Lotus będzie miał swoją własną stację radiową w Grand Theft Auto V. Otrzymujemy także listę utworów owej stacji.
    News
    GTA V dociera do sklepów 29 sierpnia 2013 Grand Theft Auto V jest transportowane do sklepów na całym świecie. Wyciekają fotografie z magazynu.
    News
    Ostatni trailer GTA V 29 sierpnia 2013 Rockstar Games publikuje ostatni trailer Grand Theft Auto V (trzeci).
    News
    Reklamy GTA V w Polsce 31 sierpnia 2013 Po raz pierwszy w historii, Rockstar Games wprowadza tak agresywną kampanię reklamową, która dociera nawet do naszego kraju.
    News
    Bravado Banshee 2013 gotowe! 3 września 2013 Wspólny projekt Rockstar Games i West Coast Customs w postaci Bravado Banshee 2013 przeniesionego do prawdziwego świata zostaje sfinalizowany.
    News
    Nowe informacje (GTA V i GTA Online) 3 września 2013 Otrzymujemy nowe, ekskluzywne informacje z magazynów: IGN, JeuxActu oraz PCgames.de.
    News
    Nowe informacje o GTA V 4 września 2013 Otrzymujemy nowe informacje na temat dubbingu postaci oraz fauny i flory w Grand Theft Auto V.
    News
    Nowe informacje (IGN) 4 września 2013 Otrzymujemy nowe informacje z przeglądu magazynu IGN (GTA V i GTA Online).
    News
    Nowe sekcje na oficjalnej stronie, zrzuty ekranu oraz artwork 6 września 2013 Na oficjalnej stronie GTA V pojawiają się nowe zrzuty ekranu, sekcje z informacjami oraz jeden nowy artwork.
    News
    Podsumowanie tygodnia z IGN (nowe informacje) 8 września 2013 Uzyskujemy nowe informacje na podstawie tygodnia z IGN.
    News
    Mini-kampania reklamowa Cultstoppers 8 września 2013 Rockstar Games kolejny raz zaskakuje fanów i rozpoczyna sprzedaż albumu muzycznego kultu Epsilon. W serwisie Twitter powstaje profil Cultstoppers – ludzi którzy występują przeciwko kultowi Epsilon.
    News
    Pięć nowych artworków 9 września 2013 Rockstar Games pokazuje pięć nowych artworków, za pośrednictwem plakatów reklamowych rozwieszanych na ulicach.
    News
    Nowe zrzuty ekranu 9 września 2013 Magazyny otrzymują od Rockstar Games ekskluzywne zrzuty ekranu, które zostają opublikowane na odpowiadających im stronach internetowych.
    News
    Marketing Rockstar Games na GTAForums.com 10 września 2013 Rockstar Games rusza pełną parą z reklamowaniem GTA V. Na GTAForums.com pojawiają się posty napisane przez postacie z gry.
    News
    Oficjalna mapa GTA V oraz nowy zrzut ekranu 10 września 2013 Poznajemy oficjalną już mapę GTA V, pochodzącą z poradnika Brady Games oraz otrzymujemy nowy zrzut ekranu.
    News
    Nowe informacje o GTA Online 11 września 2013 Przegląd magazynu Game Informer ujawnia nowe szczegóły na temat Grand Theft Auto Online.
    News
    Nowe informacje na stronie Life Invader 12 września 2013 Rockstar Games aktualizuje stronę fikcyjnego portalu społecznościowego z GTA V.
    News
    Grand Theft Auto V uruchomione przed premierą 12 września 2013 Skradzione z magazynów kopie GTA V zostają uruchomione.
    News
    Spot telewizyjny GTA V po polsku 12 września 2013 Po raz pierwszy spot telewizyjny GTA zostaje w pełni przetłumaczony przez firmę Cenega.
    News
    Nowy artwork 12 września 2013 Z niewiadomego źródła wycieka nowy artwork z psem o imieniu Chop.
    News
    Nowe sekcje na stronie GTA V, nowy artwork i zrzuty ekranu 13 września 2013 Rockstar Games uzupełnia stronę internetową GTA V o nowe sekcje – otrzymujemy nowe filmy, artworki oraz zrzuty ekranu.
    News
    Podsumowanie informacji z wycieków 14 września 2013 Krótkie streszczenie wszystkich informacji, które otrzymaliśmy po wyciekach z różnych źródeł (filmy, zdjęcia, przekazy na żywo).
    News
    Dwa nowe zrzuty ekranu i wywiad z Lazlow Jones’em 15 września 2013 Lazlow Jones wysłał dwa zrzuty ekranu oraz udzielił wywiadu magazynowi GotGame.
    News
    Kody GTA V 15 września 2013 Otrzymujemy pierwszą, niepełną listę kodów GTA V.
    News
    Premiera Grand Theft Auto V 17 września 2013 Grand Theft Auto V od dnia premiery bije wszelkie rekordy. Otrzymujemy pierwsze doniesienia na temat problemów z instalacją.
    News

    Do góry Λ